5 月 3 日 私 は 人 の 金 銀 や 衣 服 をむさぼったことはありません 使 徒 20:33 パウロは どの 時 期 も 奉 仕 に 対 して 決 められた 報 酬 を もらう 契 約 を エペソの 教 会 とも 他 の 教 会 とも 結 んだ ことはありませんでした 神 のしもべは 自 分

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1 よろこびあふれる 心 ウォッチマン ニー The Joyful Heart Watchman Nee because He has given us the victory in Christ. 5 月 2 日 5 月 1 日 神 は キリストにおいて すべての 支 配 と 権 威 の 武 装 を 解 除 してさらしものとし 彼 らを 捕 虜 として 凱 旋 の 行 列 に 加 えられました コロサイ 2:15 主 イエス 様 はどのようにしてサタンを 打 ち 破 ったのでしょ う? 死 者 の 中 からよみがえられた 時 悪 の 力 をご 自 身 の 体 から 払 い 落 とされたのです 復 活 は 死 が 訪 れた 先 に 御 国 があることを 語 っています 人 は 死 に 動 物 も 植 物 も 死 にます 生 けるものはすべて 死 から 逃 れることは できません 例 外 はないのです 死 は 全 世 界 を 覆 う 網 の ように 広 がっています 死 はすべての 生 けるものの 中 に 入 り 込 みました しかし ここに 死 者 の 中 から 出 てきた 方 がいます 死 もこの 方 をとどめておくことはできなかった のです 新 しく 生 まれ 変 わった 私 たちがいただくものは 復 活 のい のちです このいのちはサタンとは 何 のつながりもありま せん 覚 えておいてください 私 たちへのサタンの 攻 撃 は 主 が 十 字 架 で 受 けた 攻 撃 を 超 えるものでは 決 してありま せん そこで 示 されたように サタンが 持 てる 力 をすべて 出 し 切 っても 何 の 効 果 もなかったのです サタンは 打 ち 破 られ その 日 から 惨 めな 敗 残 者 となりました キリスト において 勝 利 を 与 えてくださった 神 に 感 謝 しましょう 彼 らが 主 の 心 に 逆 らったとき 彼 が 軽 率 なことを 口 に したからである 詩 篇 106:33 30 年 以 上 に 渡 って 荒 れ 野 で 神 の 臨 在 を 目 の 当 たりにし ながら イスラエルの 人 々はなおも 従 順 な 心 を 持 たず 水 がないと 言 ってはモーセとアロンを 非 難 してばかりい ました 神 の 方 は その 要 求 を 満 たす 時 が 来 て しもべ に 杖 を 取 って 岩 に 語 りかけ 水 を 出 させるように 命 じま した モーセは 杖 を 取 り 上 げましたが 人 々の 理 不 尽 な 非 難 に 腹 を 立 てていたので 怒 りを 持 って 彼 らに 語 り そ れから 岩 を 二 回 打 ちました 彼 は 過 ちを 犯 しました それ でも 岩 からは 水 がほとばしったのです このため 神 はしもべを 諌 めました 神 はこう 言 われた かったのです 私 伊 を 信 じる 人 々が 渇 いているのを 見 て 私 は 彼 らに 水 をあげたいと 思 ったのだ なぜ 彼 らを 叱 るのか? この 時 モーセは 神 が 厳 しく 無 慈 悲 な 方 で あるかのような 間 違 った 印 象 を 人 々に 与 えてしまいまし た 気 をつけましょう 私 たちが 人 に 良 くない 態 度 を 示 し それが 神 のものであるかのように 誤 解 させると 人 間 の 失 敗 を 神 のせいにすることになります そんなことがあっ てはなりません May 2 He spake unadvisedly with his lips. - Psalm 106:33 May 1 Having put off from himself [margin] the principalities and the powers, he made a show of them openly. - Colossians 2:15 How did the Lord Jesus put Satan to shame? By shaking off from Himself the powers of evil as He rose from the dead. Resurrection implies a realm beyond the touch of death. Men die, animals and plants die; all living things are subject to death. There is no exception, for death has spread like a net over this entire world. It has entered into every living thing. But here is a Man who came out of death, for death could not retain Him. The life we receive at the time of new birth is this resurrection life. This life has no relationship whatever to Satan. Always remember that his attacks on us can never exceed his attacks on our Lord at the cross. There all his efforts were exerted and all proved of no avail. He was overcome, and from that day he is the defeated foe. We give thanks to God After more than thirty years of proving God in the wilderness, the people of Israel were still rebellious, and quick to blame Moses and Aaron for the lack of water. For His part God was ready to meet their needs, and commanded His servant to take His rod and speak to the rock that it might give water. Moses took the rod, but he was so provoked by the people s unjust accusations that he spoke to them in anger and then struck the rock twice. He erred; yet the water flowed freely from the rock. Because of this, God reprimanded His servant. It was as though he remonstrated, I saw that My people were thirsty and was willing to provide water for them, so why did you scold them? Clearly Moses had given the people the wrong impression of God as fierce and unmerciful. Let us be warned by this never to draw God into human failure by giving to others the impression that the faulty attitudes we display are His

2 5 月 3 日 私 は 人 の 金 銀 や 衣 服 をむさぼったことはありません 使 徒 20:33 パウロは どの 時 期 も 奉 仕 に 対 して 決 められた 報 酬 を もらう 契 約 を エペソの 教 会 とも 他 の 教 会 とも 結 んだ ことはありませんでした 神 のしもべは 自 分 の 必 要 なも のを 他 の 人 に 求 めるよう 命 じられることはなく 聖 書 の 中 にも 前 例 がありません バラムについて 書 かれている ところをみると 彼 は 預 言 という 贈 り 物 から 利 益 を 得 よう と 試 みましたが はっきりした 言 葉 で 非 難 を 受 けます ま た ゲハジについても 読 んでみましょう 彼 は 神 の 恵 み から 金 品 を 得 ようとしましたが その 罪 に 対 し らい 病 をもって 罰 せられました 神 のしもべは 一 時 的 な 必 要 を 満 たすために 人 からの 助 けを 求 めるべきではありません 自 分 の 働 きでそれを 満 たすことができるなら それでよし それが 無 理 なら 神 だけにより 頼 み 必 要 なものを 直 接 与 えていただくべ きです May 3 I coveted no man s silver, or gold, or apparel. - Acts 20:33 Paul made no contract with the church in Ephesus, or with any other church, that he should receive a certain remuneration for a certain period of service. That God s servants should look to human sources for the supply of their needs has no precedent in Scripture. We do read there of a Balaam who sought to make merchandise of his gift of prophecy, but he is denounced in no uncertain terms. We read also of a Gehazi who sought to make gain of the grace of God, but he was stricken with leprosy for his sin. No servant of God should look to any human agency for the meeting of his temporal needs. If they can be met by the labor of his own hands, well and good; otherwise he should be directly dependent on God alone for their supply. 5 月 4 日 何 よりも 次 のことを 知 っていなければいけません す なわち 聖 書 の 預 言 はみな 人 の 私 的 解 釈 を 施 して はならない ということです 2 ペテロ 1:20 私 的 という 言 葉 は 解 釈 する 人 ではなく 解 釈 される 言 葉 に 対 して 使 われています これが 意 味 するのは 聖 書 の 預 言 をその 部 分 の 文 脈 のみで 理 解 すべきではない ということです 例 えば マタイ 24 章 は そこにつながる すべての 聖 書 の 書 物 との 関 連 の 中 で 読 むべきです ど の 預 言 もそこだけを 取 り 出 して 解 釈 できるものはありま せん どの 書 物 章 節 も 他 の 多 くの 部 分 の 助 けが あって 初 めて 理 解 できるものです そのような 読 み 方 をし ないと それこそ 私 的 解 釈 の 間 違 いをおかすことに なります まことの 神 の 言 葉 はひとつです 主 は 聖 書 の 中 にそのこ とをはっきりと 書 かれたので 私 たちは 個 別 に 語 る 必 要 はなく 自 分 の 言 葉 を 神 がすでに 語 られたことを 照 らし 合 わせて 確 かめればよいのです 神 である 聖 霊 が 私 たちに 真 実 を 見 抜 く 力 をくださり 御 心 に 触 れさせてくだ さいます しかし 私 たちの 拠 り 所 は すべては 神 がすで に 語 られたことの 上 に 建 てられるということです そこか ら 離 れ 去 るべきではありません May 4 Knowing this first, that no prophecy of scripture is of private interpretation. - 2 Peter 1:20 The word private points not to the interpreter but to the words being interpreted. It means that prophetic Scripture is not to be explained by its own context alone. For example, Matthew 24 should be read in the light of other Scriptures which bear on it. For no prophecy is self-interpreting; a given passage will be understood with the help of many other passages. To attempt otherwise is to fall into private interpretation. Truly God s Word is one. He has set it in writing in the Bible; hence we have no need to speak independently, but can check our words by what has already been spoken by God. No doubt God the Holy Spirit gives us new insights and discoveries of his will, but our safeguard is that all can be founded on what God has already spoken. We should never move away from that. 5 月 5 日 そういうわけですから 賢 くない 人 のようにではなく 賢 い 人 のように 歩 んでいるかどうか よくよく 注 意 し 機 会 を 十 分 に 生 かして 用 いなさい 悪 い 時 代 だから です エペソ 5:15,16 10 人 の 乙 女 のたとえ 話 に 出 てくる かしこい 者 とおろか な 者 の 違 いは 用 意 ができているかどうかにありました この 節 でも 同 じ 対 比 が 見 られ 賢 い 人 とは 機 会 を 十 分 に 生 かして 用 いる 人 であると 説 明 されています 愚 か な 人 は 子 供 のように ぐずぐずと 先 延 ばしにしていれば 言 うことを 聞 かなくても 済 むだろうと 考 えています こんな ふうに 何 もしないでいるうちに 物 事 がうまく 行 けば あ る 意 味 その 人 は 賢 かったということになります - 2 -

3 しかし もし 命 令 されたことをやり 遂 げるまで 相 手 もあ きらめず 結 局 言 われた 通 りにするしかなかったなら 先 延 ばしにしたのは 全 く 愚 かなことであったことになりま す この 節 はこう 続 きます 私 たちは 愚 かにならないで 主 のみこころは 何 であるかを よく 悟 らなければなりませ ん 私 たちの 神 が 変 わることがなく 永 遠 に 変 わらない 目 的 を 持 っておられるなら 知 恵 ある 生 き 方 とは 意 味 なく 時 間 をつぶさず 主 には 直 ちに 従 うことです May 5 Look therefore carefully how ye walk, not as unwise, but as wise, redeeming the time, because the days are evil. - Ephesians 5:15,16 With the parable of the ten virgins, the contrast between the wise and the foolish was over the matter of readiness. Here a similar contrast is made, for the wise are described as those who buy up the opportunity. The unwise are like the child who imagines that by procrastination he may perhaps avoid the need for obedience. If in fact this policy of doing nothing is successful, then in a sense he will have been wise. If, however, the command is insisted upon and must ultimately be obeyed, then it is sheer folly to delay. The passage goes on to say that to avoid foolishness we must get clear about God s will. If our God is an unchanging God with an unalterable purpose of good, then it is our wisdom to give Him prompt obedience without wasting unnecessary time. 5 月 6 日 そして 再 び 祈 ると 天 は 雨 を 降 らせ 地 はその 実 を 実 らせました ヤコブ 5:18 主 ははっきりとエリヤに 命 じて アハブ 王 に 会 いに 行 か せました 地 に 雨 を 降 らせようとしていたからです しか し エリヤが 祈 りを 終 えるまで 主 はこの 雨 を 降 らせませ んでした 神 は いつもその 御 心 を 一 人 だけで 実 行 に 移 されるとは 限 りません 私 たちが 祈 りによって 主 ととも に 働 くまで 待 たれます 実 際 に エリヤはまず それが 神 の 御 心 であること 自 分 の 働 くべき 時 が 到 来 したことを 理 解 しなくてはなりませんでした しかし それを 知 っても 熱 心 な 祈 りをやめてよいことにはならず そのおかげで 雨 が 降 り 始 めることとなりました 人 の 祈 りによって 何 かが 始 まるという 考 えは 誤 りです 聖 書 は 教 えています はじめに 何 かを 望 まれるのは 常 に 神 であって その 望 みを 人 に 知 らせます 私 たちの 役 割 は 主 の 御 心 がなんであるかを 学 び 主 にそれを 成 してい ただくよう 頼 むことです これこそが 真 の 祈 りであって 神 が 私 たちに 求 めておられるものです May 6 And he prayed again; and the heaven gave rain, and the earth brought forth her fruit. - James 5:18 The Lord had explicitly told Elijah to seek out King Ahab because he was about to send rain on the earth. He did not, however, send this rain until Elijah had prayed. God does not always carry out His will alone; He waits for us to cooperate with Him by prayer. It is true that Elijah needed first to know it was God s will and that his time to act had at last come; but knowing this did not excuse him from that earnest prayer which released the rain. It is a mistake to think that man initiates anything by prayer. The Bible shows us that it is God who first desires to do certain things, and make His wishes known. Our part is to learn what is His will and then to ask Him to perform it. This can truly be called prayer, and it is what God wants from us. 5 月 7 日 兄 弟 たちよ もしだれかがあやまちに 陥 ったなら 御 霊 の 人 であるあなたがたは 柔 和 な 心 でその 人 を 正 してあげなさい ガラテヤ 6:1 主 の 訓 練 は 常 に 救 済 の 手 段 であって 罪 を 犯 している 兄 弟 の 回 復 のために 行 われるものです 教 会 でのもっとも 厳 しい 訓 練 であっても その 最 終 的 な 目 的 は それに よって 彼 の 霊 が 主 の 日 に 救 われるため なのです 神 の 子 供 に 関 して 言 うなら 主 の 裁 きには 必 ず 憐 れみがあり ます 私 たちが 主 の 代 わりに 主 の 子 供 たちを 裁 くとき 教 会 全 体 として 行 う 場 合 も 一 人 のメンバーとして 行 う 場 合 も 憐 れみに 満 ちていなくてはなりません 外 から 見 た 態 度 が 厳 しい 訓 練 として 映 る 時 でも 内 なる 態 度 は 愛 をもっていなくてはなりません どれほど 厳 しい 状 況 でも 私 たちの 目 的 はどのようなも のであるべきか 主 ははっきりと 言 われています それ は 自 分 がその 困 難 に 打 ち 勝 つことではなく 兄 弟 を 前 に 進 めることにあります 人 の 霊 的 な 進 歩 のためであっ ても あなたより 自 分 の 方 が 上 という 立 場 を 敢 えて 取 らないようにしましょう 私 たちは 兄 弟 から 見 えている 自 分 の 中 の 罪 を 見 定 めることから 始 めなくてはなりませ ん それを 自 分 の 中 で 裁 くまで 人 の 中 の 罪 を 裁 こうと してはいけません May 7 Brethren, even if a man be overtaken in any trespass, ye who are spiritual, restore such a one - 3 -

4 in a spirit of meekness. - Galatians 6:1 Discipline is always a remedial measure, and has as its object the recovery of the sinning brother. Even in the most extreme case of church discipline, the end in view is that the spirit may be saved in the day of the Lord Jesus. Where God s children are concerned, there is mercy in all His judgment; and when we judge any of His children on His behalf, whether we do so as the whole church or as individual members, we should be full of mercy. Even though our outward attitude may have to be one of discipline, our inner attitude should be one of love. The Lord states very clearly what our object should be in the case of any offense. It is not the winning of our case but the gaining of our brother. Even one in spiritual advance of others dare not take a betterthan-thou position. We must first locate in ourselves the sin that is manifest in our brother, and not till we have judged that in ourselves dare we judge it in him. say about us. God has put us in this world, and often He locates us in some specially difficult places, where we are tempted to feel that worldlings have a much easier time than do Christians. The question is: Of what account are we in the realm of principalities and powers? Evil spirits can see right through the witness of man. They can tell when it is compromised by halfheartedness or insincerity. Because they believe, they know when to tremble. And let me say this: since our most important task is their overthrow, it is better always that we should have the witness of evil powers than the praise of men. 5 月 9 日 サムエルは 成 長 した 主 は 彼 とともにおられ 彼 のこ とばを 一 つも 地 に 落 とされなかった 第 1 サムエル 3:19 5 月 8 日 自 分 はイエスを 知 っているし パウロもよく 知 っている けれどおまえたちは 何 者 だ 使 徒 19:15 私 たちは イエス 様 の 証 しを ヨハネのように この 地 上 にとどめておきたいという 思 いを 語 ることがあります 覚 えておきましょう この 証 しは 私 たちが 語 るあれこれで はなく サタンが 私 たちに 語 る 言 葉 を 土 台 とするものです 神 が 私 たちをこの 世 界 に 入 れたのであって 私 たちを 特 別 に 困 難 な 立 場 におくことがあります そのような 場 合 世 俗 的 な 生 き 方 をした 方 が キリスト 者 であるよりずっと 楽 でいられるという 誘 惑 を 受 けます 質 問 はこうです 私 たちがこの 権 威 と 権 力 を 持 った 世 界 にいる 目 的 はなんでしょう? 悪 霊 は 人 間 のあかしの 弱 さ を 見 抜 くことができます 人 の 証 しが 迷 う 心 や 不 誠 実 さの ために 危 うくなっていると 悪 霊 たちはすぐに 見 破 りま す 彼 らは 信 じているからこそ 怖 れるべき 時 を 知 ってい ます こう 言 わせてください 私 たちのもっと 大 切 な 役 割 りが 悪 霊 たちを 打 ち 倒 すことにあることを 考 えれば 人 からの 賞 賛 を 受 けるより 悪 の 力 を 目 撃 する 方 がずっと よいことなのです May 8 Jesus I know, and Paul I know; but who are ye? - Acts 19:15 We talk sometimes about our desire to maintain, like John, the testimony of Jesus on earth. Let us remember that this testimony is based not on what we can say about this or that, but on what Satan can サムエルは 母 の 祈 りの 答 えとして 与 えられた 子 供 とい うだけではなく 若 くして 自 分 で 祈 ることを 学 んだ 者 でし た 彼 は 司 祭 であったエリと 明 確 な 対 比 を 示 しています エリは 年 を 取 っていただけではなく 霊 的 な 物 事 に 鈍 感 となり 神 の 声 を 聞 くために 整 えられた 感 覚 を 失 っていま した 神 がはじめてサムエルの 名 を 呼 んだとき 彼 は 聞 く 備 えができていました 初 めは それが 神 の 声 であるこ とが 分 かりませんでしたが すぐに 気 がつき その 声 に 従 ったのです これにより モーセにも 比 肩 するほどの 祈 りの 生 活 へと 進 んでゆきました サムエルは 古 いものと 新 しいもの 裁 きを 受 けて 凋 落 した 悲 惨 なイスラエルと 栄 えあるダビ デの 王 国 をつなぐ 生 きた 絆 となりました もし 祈 りがこ れほど 大 きな 間 隙 の 橋 渡 しとなることができたなら 今 日 も 同 じことができるはずです May 9 And Samuel grew, and Jehovah was with him, and did let none of his words fall to the ground. - 1 Samuel 3:19 Samuel was not only a child given in answer to his mother s prayer; he was one who very early learned to pray himself. He stands as a complete contrast to the priest Eli, who was not only old in years but dull as to spiritual things, no longer having faculties tuned to communicate with God. The very first time God called him, Samuel was alert to hear; and although he did not at once recognize that the voice was God s, he was quick to learn and to obey. This led on to a prayer-life worthy of comparison with that of Moses. Samuel became a living link between - 4 -

5 the old and the new, between the sad declension of Israel under the judges and the glorious reign of David. If prayer could bridge such a gap then, it can do such things today. 5 月 10 日 この 奥 義 は 偉 大 です 私 は キリストと 教 会 とをさして 言 っているのです エペソ 5:32 神 が 教 会 を 作 られた 目 的 は キリストに 会 う 助 けとなるこ とです 神 はこう 言 われました われわれに 似 るように われわれのかたちに 人 を 造 ろう そして 彼 らに すべ てのものを 支 配 させよう( 創 世 記 1:26) 同 じ 言 い 方 が 次 の 節 にも 使 われています 神 はこのように 人 をご 自 身 のかたちに 創 造 された 神 のかたちに 彼 を 創 造 し 男 と 女 とに 彼 らを 創 造 された すなわち 神 が 一 人 の 男 を 造 られました 時 その 働 きの 中 で 二 人 を 造 ったと 言 える のです アダムが 造 られた 時 イブはその 中 にいたから です しかし イブはアダムの 体 の 一 部 をとって 形 造 られまし た ここで 意 味 は 違 いますが よく 似 た 言 い 方 をします と 教 会 はキリストから 形 成 されたのであり キリストから 生 まれたものだけが 教 会 と 言 えるのです 教 会 はあなた の 中 のキリストであり あらゆる 時 代 を 通 じて 全 世 界 の すべてのキリスト 者 の 中 のキリストはひとつになったの です キリストがいなければ 教 会 は 存 在 することがなく いのちがなく 未 来 もありません しかし 教 会 がなけれ ば あなたや 私 がいなければ 主 にはふさわしい 助 け 手 がいないなどと 決 して 言 わないようにしましょう May 10 This mystery is great: but I speak in regard of Christ and of the church. - Ephesians 5:32 God s purpose in creating the Church is that she may be the help meet for Christ. He had said, Let us make man in our image... and let them have dominion (Genesis 1:26). The same pattern is used in the following verse: In the image of God created He him; male and female created He them. So God created one man, but we might also say that in that act He created two persons. Eve was in Adam at his creation. However, it was by being taken from Adam that Eve was formed. Now in a different, but parallel sense, the Church is formed from Christ, and only that which originates with Christ can be the Church. The Church is the Christ in you, and the Christ in all the Christians around the world throughout all the centuries, put together in one. Without Christ, she has no existence, no life, and no future. But dare we not also say that without her without you and me He lacks the help meet for Him? 5 月 11 日 ピリポはイエスに 答 えた めいめいが 少 しずつ 取 る にしても 二 百 デナリのパンでは 足 りません ヨハ ネ 6:7 福 音 書 には キリストが 多 くの 群 集 に 食 べ 物 を 与 えた 奇 跡 が 2 回 出 てくることに 気 付 いていますか?ふたつの 出 来 事 は その 性 質 も 行 われた 奇 跡 の 中 身 もほとんど 同 じなのになぜ 二 回 あったのでしょう? 私 たちが 非 常 に 切 羽 詰 った 物 事 でも 学 ぶのに 遅 いからではないでしょ うか? 私 たちの 多 くは パンを 祝 福 する 主 を 見 ず 手 の 中 の 5 つのパン 切 れを 見 下 ろしています 哀 れなくらい 少 なく 悲 しいほど 小 さいパンです 私 たちはパンを 見 つめて 計 算 しては どうしてこれで 必 要 を 満 たせるだろうと 考 え 込 んでしまいます そして 何 度 も 計 算 し 考 え 込 むほどに どうしていいか 分 からなくなり その 重 圧 から 疲 れ 切 って しまいます 私 は ある 中 国 人 の 兄 弟 が 語 ったことばを 思 い 出 すと いつもほっとします 彼 はこう 言 ったのです 神 が 小 さな 奇 跡 を 行 いたい 時 は 私 たちを 難 しい 状 況 に 置 きます 力 強 く 大 きな 奇 跡 をやり 遂 げるときは あり 得 ないほど 困 難 な 状 況 に 置 かれます May 11 Philip answered him, Two hundred shillings worth of bread is not sufficient for them. - John 6:7 Have you noticed that the Gospels record two separate miracles in which Christ feeds a great company of people? Why two, when they were almost identical in nature and in the way they were performed? Is it perhaps because of our slowness to learn even urgent lessons? So many of us, instead of looking to the Lord to bless the bread, are looking down at the five loaves in our hands. They are so pitifully few, and so pitifully small. We gaze at them, and we calculate, and we keep on wondering how they can ever meet the need. And the more we calculate and the more we wonder, the more laborious our attempts become and the more we are exhausted by the strain. I am comforted when I recall what a Chinese brother once said to me. It was this: When God wants to perform a small miracle, He places us in difficult circumstances; when He wants to perform a mighty miracle, the circumstances in which He places us are impossible

6 5 月 12 日 今 わたしは あなたが 神 を 恐 れることがよくわかっ た 創 世 記 22:12 神 の 手 の 内 で 煉 られた 者 は 神 からの 新 たな 求 めが 来 ると 直 ちに 応 えます アブラハムがイサクを 祭 壇 の 上 に 乗 せ 刀 をとって 息 子 をほふろうとした 瞬 間 神 の 声 がそ の 子 に 手 を 下 してはならないと 命 じ 息 子 の 代 わりにい けにえとして 捧 げる 雄 羊 を 示 されました このことでアブ ラハムには 新 しい 悩 みが 生 まれたかもしれません ある ことを 命 じられたかと 思 えば 次 の 瞬 間 にはまったく 違 う ことを 示 されたら 何 が 本 当 に 神 の 御 心 であるか どうし て 見 定 めることができるでしょう? 神 の 御 心 に 自 分 の 考 えを 加 えてしまうと その 後 で 神 が ご 自 身 の 命 令 を 変 えられても 私 たちの 気 持 ちの 中 にそ のまま 残 り そんなときは すべての 命 令 に 従 うには ど うしたらいいだろうと 悩 んでしまいます!アブラハムに とって 問 題 は 単 純 であり すべては 完 璧 に 筋 だってい ました 彼 が 直 ちに 主 に 従 ったのは そのときの 命 令 に 納 得 したからではなく すべての 状 況 において 神 を 信 頼 していたからです 迷 うことは 何 もありません ここにアブ ラハムは 自 分 自 身 から 救 われ 真 に 神 を 怖 れる 人 が 描 かれた 美 しい 絵 を 見 せてくれます May 12 Now I know that thou fearest God. - Genesis 22:12 One who has become pliable in God s hand instantly responds to any fresh desire of his. Just at the point when Abraham placed Isaac on the altar and raised the knife to slay him, God called to him to stay his hand and showed him a ram which he should offer instead of his son. This might well have posed a new problem for Abraham. How could he ever discern God s will if at one moment He told him to do one thing and the next moment the very reverse? If we attach our own thoughts to the will of God, then of course when He changes his commands our thoughts will remain fixed. We shall then wonder how possibly to be consistent! For Abraham, however, all was perfectly simple and straightforward. His instant obedience was not to reason but to trust God in all circumstances. This left no room for perplexity. In this he gives us a beautiful picture of a man who has been saved from himself, a man who truly fears God. 5 月 13 日 あなたの 名 は 注 がれる 香 油 のよう それで おとめら はあなたを 愛 しています 雅 歌 1:3 主 イエス 様 はご 自 身 が 油 注 がれたもの キリストでした 甘 く 良 い 香 りを 放 つそそぎの 油 のように 聖 霊 は 神 と 人 間 の 両 方 に 聖 なるいのちの 美 しさを 知 らしめます しか し 主 の 御 名 のこの 甘 い 香 油 が 注 がれたと 歌 うこのこと ばは 主 の 死 を 思 いおこさせるものでもあります 主 の 食 卓 で 私 たちは 主 の 死 を 覚 えるだけではありませ ん それ 以 上 に 主 の 死 を 告 げ 知 らせるのです(1 コリン ト 11:26) 私 たちの 記 憶 の 中 に その 死 がいつもありま すが それを 超 えて 思 いは 主 ご 自 身 に 至 ります 主 ご 自 身 が わたしを 覚 えて これを 行 ないなさい と 言 わ れるからです 誰 もが 同 意 すると 思 いますが 干 し 藁 の 敷 かれた 野 原 の 匂 いのように 心 を 動 かした 過 去 の 出 来 事 と 結 びついた 香 りほど 記 憶 を 刺 激 するものはあり ません 私 たちが 感 謝 を 込 めて 思 うべきは 主 がしてくだ さったことだけでなく 主 そのものです おとめらは 愛 の 哀 れみや 主 から 受 けたことを 愛 しただけでなく 主 の 人 柄 を 愛 したのであり その 方 の 名 は 彼 らにとって 甘 い 香 りを 放 つものとなったのです May 13 Thy name is as ointment poured forth; therefore do the virgins love thee. - Song of Songs 1:3 The Lord Jesus is Himself the Anointed One, the Christ. Like sweet and fragrant anointing oil, the Holy Spirit makes known to both God and men the beauties of His holy life. The fact, however, that the sweet ointment of His precious name is spoken of as being poured forth makes us think immediately of our Lord s death. At His Table we do more than remember that death: we proclaim it (1 Corinthians 11:26). Our remembrance includes that death, but goes beyond it to the Lord Himself, for he said, Do this in remembrance of Me. Most of us will agree that nothing is more stimulating to memory than some specific scent the smell of a hay field perhaps associated with a moving experience of the past. So it is that we think gratefully not only of what He has done, but of His Person. The virgins do not merely love mercies and benefits; they love the Person whose name has become so sweet to them. 5 月 14 日 彼 は その 所 で 主 の 前 に 仕 えている 自 分 の 同 族 レビ 人 と 全 く 同 じように 彼 の 神 主 の 御 名 によって 奉 仕 することができる 申 命 記 18:7-6 -

7 神 に 仕 える 者 は 御 許 に 近 づくだけではなく その 前 に 立 たなくてはいけません 現 代 に 生 きる 私 たちは いつも 動 き 回 らずにはいられない 気 持 ちでいます 静 かに 立 っ ていられないのです 気 になる 物 事 があまりに 多 く 年 が ら 年 中 忙 しく 立 ち 回 っています 霊 的 な 人 は しかし 静 かに 立 つことを 知 るべきです そのような 人 は 神 の 前 に 立 ち 御 心 を 知 らせてくれるまで 待 ち 続 けるのです 兄 弟 たちよ しもべは 主 人 の 命 令 を 待 ってから 仕 える べきだと 思 われませんか? 中 でも 敬 愛 する 同 労 者 の 諸 君 に 私 の 考 えを 知 ってもらいたいと 思 います 奉 仕 に 関 することでは 神 の 前 に 2 種 類 の 罪 があります ひと つは 主 の 命 令 に 背 く 罪 です もうひとつは 主 がまだ 何 も 命 じていないのに 先 に 進 めてしまう 罪 です 一 つ 目 は 反 逆 であり 二 つ 目 は 思 い 込 みです 主 の 前 に 立 つこ とが 命 令 されていないことを 実 行 するという 二 番 目 の 罪 から 守 ってくれます 主 の 喜 びを 待 つことは 私 たちに 与 えられた 特 権 なのです May 14 Then he shall minister in the name of Jehovah his God, as all his brethren the Levites do, which stand there before Jehovah. - Deuteronomy 18:7 Those who minister to God must not only draw near to Him; they must stand before him. It seems to me that nowadays we always want to be moving about; we cannot stand still. There are so many things claiming our attention that we are perpetually on the go. A spiritual person, however, must know how to stand still. He stands before God until God makes His will known. Brethren, do you not think that any servant should await his master s orders before seeking to serve him? I wish to address myself especially to my fellow-workers. There are only two types of sin before God in this matter of service. One is the sin of refusing to obey His commands. The other is the sin of going ahead when the Lord has not issued orders. The one is rebellion: the other is presumption. It is standing before the Lord that delivers us from this second sin of doing what He has not commanded. It is our privilege to await His pleasure. 5 月 15 日 心 は 燃 えていても 肉 体 は 弱 いのです マタイ 26:41 弟 子 たちはゲッセマネの 園 にいました あらゆる 意 味 で これは 五 旬 節 の 前 の 経 験 だったわけです ここから 思 い 起 こされるのは キリスト 者 は 自 分 の 意 志 の 力 だけに 頼 って 生 きてはいけないことです 意 志 の 力 がどれほど 強 くても 望 みを 持 つようになるだけで それ 以 上 のもの ではありません 何 かをしたいとい 望 むだけでは 弱 い 肉 に 力 を 与 えられません もっと 多 くのものが 必 要 なの です 意 志 の 力 はガソリンの 入 っていない 車 のようなものです 押 したり 引 っ 張 ったりしなくては 動 きません それをや めれば きしむ 音 を 立 てて 止 まってしまいます 霊 的 な 目 標 を 達 成 するために 人 間 の 意 志 により 頼 めば 敗 北 に 終 わります 人 間 の 意 志 から 霊 的 な 力 は 出 てきません それはキリストにある 新 しいいのちから 来 ます このいの ちは 私 たちの 決 意 を 超 えた まったく 別 の 深 い 力 を 与 えてくれます その 力 によって 私 たちは 自 分 が 栄 光 に 満 ちて 主 の 勝 利 の 中 を 進 んでいることを 見 出 すのです May 15 The spirit indeed is willing, but the flesh is weak. - Matthew 26:41 The disciples are in Gethsemane. In every sense, therefore, this is a pre-pentecost experience. It reminds us that the Christian cannot live by his own willpower. The greatest willpower can only bring to the point of willingness no further. To be willing cannot give strength to the weak flesh. Something much more than that is needed. Willpower is like a car without gas. It has to be pushed or towed. Left to itself, it grinds to a halt. To trust to the human will for spiritual ends is therefore to encounter defeat. Spiritual power does not come from the human will, but from the new life in Christ. This life provides another, deeper power beyond our volition, and by that Power we find ourselves gloriously carried along in the Lord s victory. 5 月 16 日 そして 自 分 から 十 字 架 の 上 で 私 たちの 罪 をその 身 に 負 われました 1 ペテロ 2:24 人 はその 体 を 通 して 罪 を 犯 し 体 の 中 で 罪 の 一 時 的 な 愉 悦 を 味 わいます 肉 体 はその 罪 に 応 じた 裁 きを 受 けな ければなりません これは 私 たちの 救 い 主 が その 肉 体 に 苦 しみを 受 けたことを ある 面 で 説 明 してくれます 主 が 御 体 に 苦 しみを 受 けることは 救 い 主 を 預 言 した 書 物 にはっきりと 書 かれていたのです 主 の 手 主 の 足 主 の 額 主 の 横 腹 主 の 心 臓 これらすべてがゴルゴタの 丘 で 刺 し 通 されました 罪 に 満 ちた 人 間 の 手 で 刺 し 通 さ れただけでなく 罪 にまみれた 人 間 の 性 質 のために 刺 し 通 されたのです - 7 -

8 手 が 釘 で 打 たれるのは 罪 を 愛 する 手 のためです 口 が 乾 くのは いつも 罪 の 道 具 となってしまうからです 足 が 釘 付 けにされるのは それが 罪 へと 導 くからです 額 が いばらの 冠 で 刺 しぬかれるのは これもまた 罪 を 愛 する 部 分 だからです 人 間 の 肉 体 が 受 けねばならなかった 多 くの 苦 しみが 主 の 聖 なる 御 体 に 課 せられたのです 主 には その 苦 しみを 避 ける 力 がありながら 自 ら 進 ん でその 御 体 に 計 り 知 れない 痛 みを 負 われました それは 私 たちのためであり 全 てが 完 了 したことを 確 かめた 後 で ご 自 身 の 霊 を 放 たれたのでした May 16 Who his own self bare our sins in his body upon the tree. - 1 Peter 2:24 Man sins through his body and in that body enjoys the temporary pleasure of sin. The body must accordingly bear the judgment due to sin. This partly explains the physical sufferings of our Savior. His sufferings in His body are clearly foretold in the messianic writings. His hands, His feet, His brow, His side, His heart were all pierced at Calvary; pierced not only by sinful men, but pierced for sinful humanity. The hands must be nailed, for the hands love to sin. The mouth must become parched, for it is so often an instrument of sin. The feet must be transfixed, for they lead into sin. The brow must be pierced by a thorny crown, for it too loves to sin. All that the human body needed to suffer was executed upon His holy body. It was within His power to avoid these sufferings, yet He willingly offered His body to endure immeasurable pains for us, only dismissing His Spirit when He was sure that all had been accomplished. 別 の 言 い 方 をすれば 神 は ある 時 には 恵 みを 与 え 別 の 時 には 律 法 を 与 えるということはないのです また 主 は 約 束 をくださりながら その 後 しばらくの 間 は 働 きを 要 求 したりすることもありません 私 たちが 今 日 受 ける 恵 みは 新 しいものではなく アブラハムが 受 けたのと 同 じ 恵 みです したがって 初 めに 約 束 があり あいだに 律 法 を 挟 んで そしてキリストの 御 業 が 完 了 されたことは 後 から 見 れば すべて 一 本 の 真 っ 直 ぐな 線 の 上 に 乗 って いるのです May 17 And the scripture, foreseeing that God would justify the Gentiles by faith, preached the gospel beforehand unto Abraham. - Galatians 3:8 Paul reminds us that grace does not begin with the New Testament. What God gave to Abraham was not the law, but the promise of the gospel. According to Galatians, today s gospel is based upon the gospel spoken to Abraham; our blessing is founded upon the blessing of Abraham; the promise we have today is traced back to God s promise to Abraham; and even the Christ we receive is the seed of Abraham. Paul demonstrates to us that the Old Testament and the New form a straight line. To put it differently: God has not at one time given us grace and at another time law; neither has He bestowed the promise and then demanded work for a while. The grace we receive today is not something new, but is the same grace which Abraham received. Thus the promise at first, the law in between, and the finished work of Christ afterwards all fall into one straight line. 5 月 17 日 聖 書 は 神 が 異 邦 人 をその 信 仰 によって 義 と 認 めて くださることを 前 から 知 っていたので アブラハムに 対 し 前 もって 福 音 を 告 げたのです ガラテヤ 3:8 パウロは 主 の 恵 みが 新 約 聖 書 から 始 まるものではな いことを あらためて 教 えてくれます 神 がアブラハムに 与 えたのは 律 法 ではなく 福 音 の 約 束 でした ガラテヤ 書 によると 今 日 の 福 音 書 はアブラハムに 対 して 語 られ た 福 音 をもとにしています 私 たちの 祝 福 はアブラハム の 祝 福 の 上 に 成 り 立 っています 私 たちに 今 日 与 えら れている 約 束 は アブラハムへの 神 の 約 束 にまでさかの ぼります そして 今 日 私 たちが 受 けるキリストさえ アブ ラハムの 種 から 出 ています パウロが 私 たちに 教 えてく れるのは 旧 約 聖 書 と 新 約 聖 書 が 真 っ 直 ぐな 一 本 の 線 の 上 にあるということです 5 月 18 日 この 私 が 福 音 によって キリスト イエスにあって あ なたがたを 生 んだのです 1 コリント 4:15 アブラハムは 私 たちが 聞 くところによれば すべての 信 じる 者 の 父 です これは おもしろい 表 現 で 真 に 霊 的 で あるものはすべて 生 まれからそのようであり 説 教 から 出 てくるものではないことを 教 えてくれます 人 間 は 教 義 を 聞 くことや 教 えられた 生 き 方 を 守 ることによっては 変 わらないのです 生 まれることによって 変 わります 初 めに 神 は 信 じた 一 人 の 男 を 選 び そこから 多 くのも のが 生 まれました 未 信 者 が 信 じて 救 われた 人 に 出 会 う 時 相 手 が 自 分 にはない 何 かを 持 っていることを 知 る ようになります その 何 かとはただの 情 報 ではありませ ん いのちです その 人 は 生 まれ 変 わったのです 自 分 の 中 にいのちの 種 を 持 つものは アブラハムのように 他 の 者 にも 新 しいいのちを 与 えていかなくてはなりませ - 8 -

9 ん 信 仰 における 息 子 のことを 語 ったこのパウロの 言 葉 は 彼 がただ 説 教 したり 相 談 に 乗 るだけでなく 霊 的 な 父 親 であったことを 示 しています May 18 In Christ Jesus I begat you through the gospel. - 1 Corinthians 4:15 Abraham, so we are told, is the father of all them who believe. This is an interesting expression, for it shows us that all true spirituality is based on birth and not on preaching. Men are not changed by listening to doctrine or by following a course of instructive teaching. They are changed by birth. First God chose one man who believed, and from him were born the many. When an unbeliever meets a man who has been saved by believing, he becomes aware that this man has something he does not possess. That something is not just information; it is life. He has been born again. Those who have this seed of life in them should, like Abraham, be giving birth to others. Paul s words here about his sons in the faith show that he was not merely their preacher or counselor, but their spiritual father. 5 月 19 日 へりくだって 互 いに 人 を 自 分 よりもすぐれた 者 と 思 いなさい ピリピ 2:3 何 十 年 も 主 に 仕 えてきたある 年 配 のキリスト 者 がこんな 質 問 を 受 けました 全 てのキリスト 者 の 美 徳 の 中 で 最 も 実 現 が 難 しいものは 何 ですか? 答 えは へりくだる こと でした 人 を 自 分 よりもすぐれた 者 と 思 うことが 問 題 です ではどうすればよいのですか? するべきこ とはひとつだけです 自 分 のことを 思 うとき 私 はパウロ が 言 う 自 分 の 中 の 古 い 人 を 見 ます しかし 他 の 人 を 思 うときは その 新 しい 人 を 見 ます すなわち キリス トにある 新 しい 創 造 です 私 たちはすぐに 他 の 人 を 非 難 します! 他 の 人 に 対 して 主 ご 自 身 よりも 多 くを 期 待 することさえあります 主 はごく わずかのものを 要 求 して 多 くを 許 してくださいます 私 たちは 外 から 見 える 人 の 失 敗 に 目 をとめます しかし 主 が 見 られるのは 人 の 隠 れた 勝 利 です 兄 弟 たちの 失 敗 は 表 に 現 れますが 知 らないところでその 人 が 得 た 勝 利 は 私 がこれまでに 経 験 したどんな 勝 利 夢 見 た 勝 利 を 上 回 るものであるかもしれないのです May 19 In lowliness of mind each counting other better than himself. - Philippians 2:3 An elderly Christian who had served the Lord for many decades was once asked, What is the most difficult to achieve of all Christian virtues? Lowliness of mind, was the answer. To count the other better than myself is the problem. Then what do you do? There is only one thing to do. When I consider myself, I look at my old man as Paul calls it; but when I consider another, I look at his new man the new creation he is in Christ. How readily we criticize others! Our expectations of them are even higher than the Lord s, who demands little and forgives much. What we see are their obvious failures, but what the Lord sees are their hidden victories. My brother s failures lie on the surface, but the victories he has won in secret may exceed any I have experienced myself or ever dreamed of. 5 月 20 日 しかし 蛇 が 悪 巧 みによってエバを 欺 いたように 万 一 にもあなたがたの 思 いが 汚 されて キリストに 対 す る 真 実 と 貞 潔 を 失 うことがあってはと 私 は 心 配 して います 2 コリント 11:3 人 が 新 しい 心 を 神 からいただくには その 前 に 気 持 ち の 変 化 がなければなりません 人 が 造 りかえられるとき に 必 ずそれは 起 こることです しかし この 後 でさえ 信 者 の 心 はサタンの 攻 撃 を 逃 れることはできません 一 度 は この 世 の 神 が 未 信 者 の 心 を 盲 目 にしたことをはっき りと 認 めた 使 徒 は この 心 の 変 化 を 経 験 した 者 を サタ ンが 欺 き その 考 えを 堕 落 させようとしていると 心 配 もし ています エバを 悪 巧 みによってだました 時 サタンはまず 疑 う 心 を 彼 女 の 心 の 中 に 入 れました その 時 彼 女 の 心 には 罪 はありませんでした それでも 自 分 の 心 が 捻 じ 曲 げ られることを 許 したため その 結 果 として 理 性 を 投 げ 出 し 神 との 関 係 を 失 ってしまったのです 心 の 誠 実 さを 鼻 にかけるあまり 自 分 の 考 えていることに 鈍 感 にならな いように 気 を 付 けましょう 造 りかえられるためには 心 を 新 たにすることが 必 要 です May 20 Lest by any means, as the serpent beguiled Eve in his craftiness, your thoughts should be corrupted from the simplicity and the purity that is toward Christ. - 2 Corinthians 11:3 Before a man can receive a new heart from God, he needs to have a change of mind. This is what - 9 -

10 happens at conversion. Even after this, however, the believer s mind is not exempt from the assaults of Satan. The same apostle who affirmed that the god of this world had blinded the minds of unbelievers was also concerned lest Satan should deceive and corrupt the thoughts of those who had experienced this change of mind. In deceiving Eve by his craftiness, Satan first put doubting thoughts into her mind. At that time her heart was sinless. Yet she allowed her thoughts to be distorted, so forfeiting her reason and spoiling her relationship with God. Let us be careful of boasting about the sincerity of our hearts while being careless concerning our thought-life. Transformation depends on the renewing of the mind. 5 月 21 日 わたしは 高 く 聖 なる 所 に 住 み 心 砕 かれて へりく だった 人 とともに 住 む イザヤ 57:15 神 の 人 として 私 たちは 次 のような 間 違 った 考 えを 持 つ かもしれません 懺 悔 する 心 を 持 たなければいけないの は はじめに 悔 い 改 めて 主 を 信 じたときや その 後 で 罪 に 落 ちたときだけだ と しかし 理 解 すべきは 神 はい つでも 私 たちの 内 側 を 見 つめ どれだけ 悔 い 改 めている かを 測 ろうとされていることです 私 たちが 今 日 は 罪 を 犯 さなかったとしても へりくだる 心 を 持 ち 続 け いつまた 現 れるか 分 からない 罪 の 性 質 を 持 っていると 覚 えるよう 主 が 求 めていることに 変 わりはないのです 信 者 として 私 たちが 主 とひとつの 心 になったといっても その 後 も 永 久 に 完 全 無 欠 な 心 を 持 ち 続 けるということに はなりません 自 分 を 知 るようになると 私 たちは 自 分 の 考 えがどれだけ 頼 りにならず 私 たちの 感 覚 と 欲 求 が 信 頼 に 足 りないものであるかに 気 付 くことになります 敢 え て 自 分 自 身 に 信 頼 せず 逆 に 神 に 支 えられていなけれ ば 間 違 いなく 失 敗 すると 認 めることです これが 心 の 悔 い 改 めです このような 人 に 神 が 住 むのです May 21 I dwell in the high and holy place, with him also that is of a contrite and humble spirit. - Isaiah 57:15 As God s people we may think, erroneously, that we need a contrite spirit only when we first repent and believe in the Lord, or when we subsequently fall into sin. We should know, however, that God looks in us for a state of contrition at all times. Even if we do not sin daily, we are none the less required by Him to be of a humble spirit, remembering that we have a sinful nature that may be stirred up again at any moment. The fact that as believers we have been joined to the Lord in one spirit does not mean that forever afterwards we are infallible. As we come to know ourselves, we realize how undependable are our ideas, how treacherous our feelings and desires. We dare not trust ourselves, but acknowledge that unless sustained by God we will certainly fall. This is contrition of spirit. With this man God dwells. 5 月 22 日 私 たちが 神 の 子 どもであることは 御 霊 ご 自 身 が 私 たちの 霊 とともに あかししてくださいます ローマ 8:16 人 の 再 生 は その 魂 の 活 動 によって 生 まれることはあり ません 忍 耐 強 くあること 涙 を 流 して 罪 への 悲 しみを 表 すこと その 上 で キリストのために 決 断 をすること こ ういったことはそれだけでは 人 を 救 うことはできません 告 白 決 断 他 のどんな 宗 教 的 な 行 動 も そこから 新 し いいのちが 生 まれると 考 えるべきではありません 理 性 的 な 判 断 知 性 的 な 理 解 精 神 的 な 需 要 善 と 真 実 の 追 及 これらはすべて 人 の 魂 が 行 う 優 れた 行 為 です こういった 行 動 は 人 を 神 への 飢 えへと 導 くかもしれませ ん しかし 人 はしもべとして 役 には 立 っても 人 の 考 え 感 覚 選 択 は 主 人 のはたらきを 代 わりに 執 り 行 うことは できません 救 いに 関 して 言 えば 彼 らの 役 割 はあくまで 二 次 的 なものです 聖 書 的 な 現 実 としての 新 生 はもっと 深 い 領 域 に 属 しています その 現 実 とは 人 の 精 神 にお ける 神 なるいのちの 目 覚 めに 他 ならず それは 神 の 聖 霊 が 入 り 込 むことによって 起 こるのです May 22 The Spirit himself beareth witness with our spirit, that we are children of God. - Romans 8:16 A man s regeneration can never be produced by the activities of his soul. To be penitent, to express sorrow for sin, even with tears, and then to make a decision for Christ do not in themselves save a man. Confession, decision, or any other religious act must not be construed as producing new birth. Rational judgment, intellectual understanding, mental acceptance, the pursuit of the good and true all these are excellent activities of man s soul. They may bring him to the point of hunger for God. But although they may function as servants, man s ideas and feelings and choices cannot hold office as masters. In this matter of salvation, their role is only secondary. The biblical reality of new birth belongs to a deeper realm. It is nothing less than the awakening of divine life in a man s spirit through the entry of the Holy Spirit of God

11 5 月 24 日 5 月 23 日 主 はひとりの 人 を 彼 らにさきがけて 送 られた ヨセフ が 奴 隷 に 売 られたのだ 詩 篇 105:17 旧 約 聖 書 に 多 く 現 れる 神 のしもべの 典 型 として おそらく もっとも 完 璧 だったのはヨセフでしょう とは 言 え 聖 書 に は その 人 格 には 欠 点 が 見 られなかったように 描 かれて いますが 彼 は 実 際 には 安 楽 な 人 生 を 送 ったわけでは ないことは 誰 もが 知 っています 比 較 的 若 い 年 ごろから 彼 の 人 生 は 苦 い 試 練 の 連 続 でした 彼 は 不 正 な 行 いの ために 何 度 もひどい 目 にあってきました 自 分 は 誠 実 で あったにもかかわらず 彼 の 人 生 は 次 々と 災 難 に 見 舞 われました 彼 の 災 難 はいつ 始 まったのでしょう? 間 違 いなく 彼 の 夢 からです 夢 の 中 で 彼 は 神 が 何 をしようとしているか を 悟 り 神 の 御 計 画 の 中 の 自 分 の 役 割 を 理 解 しました 彼 の 夢 からすべてが 始 まったのです それは 霊 的 な 視 覚 です その 視 覚 により 彼 は 兄 弟 たちには 見 えな かったものを 見 たのです あの 夢 見 る 者 がやって 来 る と 兄 弟 たちは 言 い 彼 を 憎 みました しかし それを 見 た 故 にこそ ヨセフは 数 多 くの 恐 ろしい 経 験 を 通 じても なお 固 く 立 ち 続 けることができ 神 はヨセフを 通 して 地 上 に 生 きる 神 の 人 々に 対 するご 自 身 の 計 画 を 達 成 する ことが 可 能 だったのです May 23 He sent a man before them; Joseph was sold for a servant. - Psalm 105:17 Of the many typical servants of God in the Old Testament, Joseph is perhaps the most perfect. Yet while the Scripture reveals no apparent flaw in his character, we know well that his was no easy pathway. From a comparatively early age, his life was a series of bitter trials. He was the victim of much injustice. In spite of his faithfulness, he was dogged by one trouble after another. When did his troubles begin? Surely with his dreams. In them he saw what God was going to do and recognized his own place in God s plan. It was his dreams that started things off. They represent spiritual vision. By them he saw what his brothers could not see. This dreamer cometh, they said, and hated him. But because he saw, Joseph could stand fast through all those grim experiences, and by him God was able to fulfill His plan for His earthly people. 私 たちは さまざまの 思 弁 と 神 の 知 識 に 逆 らって 立 つあらゆる 高 ぶりを 打 ち 砕 き 2 コリント 10:5 サタンがよく 活 動 する 場 所 のひとつに 人 の 思 想 の 内 側 があります サタンは 想 像 力 を 目 覚 めさせるので まず それを 抑 え 込 まないことには すべてのはかりごとをとり こにしてキリストに 服 従 させることはできません 私 たち はサタンの 誘 惑 がどのようなものか 知 っておかなくては なりません 悪 魔 はあなたの 心 に 外 から 思 考 や 想 像 を 注 ぎ 込 んで それをあなた 自 身 のもののように 思 い 込 ま せます それに 魅 了 されると 心 に 受 け 入 れてしまい あ たかも 自 分 の 中 で 生 まれたもののように 使 い 始 めます が それは 根 本 においてはサタンのものなのです 多 くの 罪 はまず 心 に 浮 かぶ 想 像 の 中 で 犯 されます キ リスト 者 である 兄 弟 姉 妹 の 間 の 不 和 の 多 くは 空 想 から 生 まれます マルチン ルターが 語 ったように 鳥 があな たの 頭 の 上 を 飛 ぶことを 禁 ずることはできないが あな たの 髪 の 中 に 巣 を 作 らないようにはできる のです 悪 い 考 えが あなたの 中 にとどまることを 決 して 許 してはいけ ません May 24 Casting down imaginations, and every high thing that is exalted against the knowledge of God. - 2 Corinthians 10:5 One sphere of Satan s operations is man s thought life. He arouses imaginations which must first be suppressed before we can bring our thoughts into captivity to the obedience of Christ. We need to know what satanic temptation is. The devil will inject into your mind a thought, a fancy, which appears to be your own. Attracted by it, you accept and use it as though it were yours, though in actual origin it is his. Many sins are first committed in the mind s imagination. Many unpleasantnesses among Christian brothers and sisters arise from fancies. As Martin Luther suggested, You cannot forbid a bird from flying over your head, but you can prevent it from making a nest in your hair. Refuse to let evil thoughts find a resting place in you. 5 月 25 日 わたしを 遣 わした 方 のみこころを 行 ない そのみわざ を 成 し 遂 げることが わたしの 食 物 です ヨハネ 4:34 霊 的 な 働 きの 素 晴 らしい 面 は それを 行 うものを 回 復 さ せてくれることです 例 として イエス 様 がスカルの 井 戸

12 に 来 られた 時 の 出 来 事 を 見 てみましょう 女 に 水 を 求 め られた 主 は 本 当 に 喉 が 渇 いていましたが 助 けが 必 要 な 罪 人 であるこの 女 のことを 気 にかけるあまり ご 自 身 のことはお 忘 れになりました 代 わりに 主 は 彼 女 を 会 話 に 引 き 込 まれ いのちの 水 をその 心 に 注 がれたので す そこへ 弟 子 たちが 帰 ってきました 彼 らが 驚 いたことに 主 は 実 に 活 き 活 きとしているように 見 受 けられ このよ ろこびがどこから 来 たのか 彼 らは 論 じ 合 い 始 めました その 答 えはもちろん 生 けるいのちの 水 をまた 新 しい 人 にあげたことで 主 がご 自 身 の 渇 きを 癒 されたためでし た 聖 霊 のいのちと 聖 霊 の 働 きとは いつもこのような ものです May 25 My meat is to do the will of him that sent me, and to accomplish his work. - John 4:34 A wonderful feature of spiritual ministry is that it refreshes the one who engages in it. Take, for example, the incident of Jesus at the well of Sychar. He was genuinely thirsty when He asked the woman for a drink, but in His concern for her as a needy sinner He ignored His own condition. Instead He engaged her in a conversation that ministered the Water of Life to her soul. Then the disciples returned. To their surprise, the Lord looked so refreshed that they began to ask one another where this provision had come from. The answer was, of course, that in giving another to drink of the living water, He Himself had found His own thirst satisfied. Life in the Spirit and ministry in the Spirit are always like this. 5 月 26 日 肉 体 に 一 つのとげを 与 えられました それは 私 を 打 つための サタンの 使 いです 2 コリント 12:7 聖 書 の 中 で 明 らかにされている 驚 くべき 事 実 ですが 異 教 徒 が 癒 されることは 比 較 的 簡 単 なのに 対 し キ リスト 者 が 癒 されるのはそれほど 容 易 ではありません 新 約 聖 書 が 圧 倒 的 な 力 で 教 えてくれるように 信 じてい ない 者 が 癒 しを 求 めてイエス 様 のもとに 来 た 時 はいつも その 人 は 直 ちに 癒 されたのです 癒 しの 贈 り 物 は 確 かに キリスト 者 のためにも 与 えられており その 点 で 未 信 者 と 違 いはありません それでも 聖 書 には 癒 されなかった 信 者 のことが 語 られています その 中 にはトロピモ ティ モテ そしてパウロといったもっとも 信 心 深 いものもいま した このすぐれたキリストにある 兄 弟 たちの 一 人 一 人 が 病 いに 耐 えなければならなかったのです 病 いは その 作 用 においては 罪 とは 明 らかに 違 っていま す 罪 が 聖 なる 実 を 結 ぶことはありませんが 病 気 が 実 を 結 ぶことはあります 病 気 や 痛 みを 何 か 恐 ろしいも ののようにみなしてはいけません 刀 は 誰 の 手 にあるの ですか?それは 神 の 手 の 中 にあることを 思 い 出 してくだ さい なぜ 病 気 で 弱 るたびに それがあたかも 敵 の 目 論 見 のうちにあるかのように 心 配 するのですか? 神 の 許 しがなければ サタンも 人 を 病 気 にすることすらできませ ん すべての 病 気 は 神 が 私 たちに 測 って 与 えたものであ り それは 豊 かさをもたらすためなのです May 26 There was given to me a thorn in the flesh, a messenger of Satan to buffet me. - 2 Corinthians 12:7 The amazing fact apparent in the Bible is that it is relatively easy for a heathen to be healed, but that healing for a Christian is not as easy. The New Testament overwhelmingly shows us that whenever an unbeliever came to Jesus for healing, he was cured immediately. Now the gift of healing is surely for the Christian no less than for the unbeliever; yet the Bible tells of believers who were not healed. Among these are some of the most godly Trophimus, Timothy, and Paul. Each of these three excellent brothers in Christ had to endure sickness. It is clear that sickness is different from sin in its outworking. Sin does not produce any fruit of holiness, whereas sickness does. Do not look upon sickness or pain as something terrible. In whose hand is the knife? Remember that it is in God s hand. Why should we be anxious over infirmity, as though it were in the control of the enemy? Without God s permission Satan can make no one sick. All infirmities are measured to us by God for the sake of the enrichment they can bring. 5 月 27 日 あなたがたはキリストのからだであって ひとりひとり は 各 器 官 なのです 1 コリント 12:27 キリストにある 交 わりが 自 分 の 中 に 生 きていることを 自 覚 するのは 実 にかけがえのない 恵 みです それによっ て 私 たちの 中 に 何 かに 帰 属 している という 感 覚 が 目 覚 め 深 まってゆきます いつも 単 独 で 飛 んでい た 蝶 の 性 質 は ミツバチの 性 質 に 代 ります すなわち いつも 巣 箱 を 中 心 として 生 き 自 分 のためでなく 群 れ 全 体 のためにいつも 働 くようになるのです それが 意 味 す るのは 神 の 前 における 自 分 の 立 場 を 見 るとき 私 たち は 単 独 の 存 在 ではなく 集 団 の 中 の 一 人 であるというこ

13 とです 単 独 でいる 限 り 何 かの 役 に 立 つことはありません そ の 働 きは 限 られたもので たやすく 見 落 とされ なおざり されてしまいます 私 たちの 存 在 など 誰 も 気 にかけま せん 単 独 で 動 いているものは 記 録 に 残 ることすらほ とんどありません しかし 器 官 となったときは 違 ってきま す もはや 御 体 の 一 部 となれば 受 け 身 のままでいる ことはありません 立 ち 尽 くして 傍 観 することはもうない のです 器 官 となったら だれ 一 人 私 はどうでもよい とは 言 えないのです May 27 Now ye are the body of Christ, and severally members thereof. - 1 Corinthians 12:27 The living consciousness of our fellowship in Christ is a very precious thing. It awakens in us a growing and deepening sense of belonging. The nature of the butterfly, always going it alone, gives place to the nature of the bee, always operating from the hive, always working, not for itself, but for the whole. It means that we see our own standing before God, not as isolated units but as members one of another. Units have no special use, exercise limited ministry, and can easily be overlooked or left out. Whether we are present or not is no one s concern. A unit scarcely affects even statistics. But members are otherwise. They cannot be passive in the Body; they dare not merely stand looking on. None of them can ever say, I don t count. がしろにすることになります その 必 要 はないのです 抵 抗 を 繰 り 返 すたびに 神 の 言 葉 への 信 頼 を 失 ってゆき いずれは 朝 から 晩 まで サタンの 抵 抗 でいっぱいに なってしまいます 考 えれば 考 えるほど 混 乱 してしまう はずです もうそんなことはやめ ただイエス 様 の 方 だけ を 向 いて 他 のことは 一 切 忘 れましょう May 28 Resist the devil, and he will flee from you. - James 4:7 A child of God must not be inordinately curious. There are byways he need not explore, where Satan stands ready to entice the inquisitive with false information. At first the Christian may be attracted to such knowledge as beneficial, but unless these dangerous thoughts are cut off at the outset they will get out of hand afterwards. We must resist all vain speculations. When such a thought has once been resisted in Jesus name, the matter is completely closed. Should the thought return a second time, it may be ignored. Resist the devil once, and the promise is that he will flee. You should believe what God says, that Satan has fled away. You need not resist him again, for to do so is to discredit the first resistance. Each new resistance means deeper distrust of God s word, until you become occupied with resisting Satan from dawn to dusk. The more you think about it, the more confused will you become. No! Simply turn away to Jesus and forget all else. 5 月 28 日 悪 魔 に 立 ち 向 かいなさい そうすれば 悪 魔 はあなた がたから 逃 げ 去 ります ヤコブ 4:7 5 月 29 日 また 私 たちを 王 国 とし ご 自 分 の 父 である 神 のため に 祭 司 としてくださった 方 である 黙 示 録 1:6 神 の 子 供 は 過 度 の 好 奇 心 を 持 つべきではありません 入 り 込 む 必 要 のない 脇 道 もあり そこではサタンが 詮 索 する 者 を 誘 惑 して 間 違 ったことを 吹 き 込 もうと 待 ち 構 え ているのです キリスト 者 は 初 めはそのような 知 識 から 何 か 得 るものがあるように 思 って 惹 かれてしまうかもし れませんが 危 険 な 考 えは 外 に 出 る 前 に 切 り 捨 ててしま わないと 後 で 手 に 余 ることになります 意 味 のない 憶 測 を 受 け 入 れないよう 抵 抗 しなくてはいけません そのような 考 えを 一 度 でも イエス 様 の 名 のもとに 退 けた なら その 問 題 には 幕 が 降 ろされます 同 じ 考 えがまた 戻 ってきたら 無 視 すればよいのです 一 度 悪 魔 に 立 ち 向 かえば 相 手 は 逃 げてゆくと 約 束 されています サ タンはもう 逃 げ 去 ったと 神 が 言 われたことを 信 じてくだ さい もう 一 度 サタンに 抵 抗 すれば 初 めの 抵 抗 をない シナイ 山 で 神 はイスラエルの 民 に 向 かって 彼 らを 祭 司 の 王 国 とするとされました 中 国 は 礼 節 の 国 インドは 哲 学 の 国 ですが イスラエルに 与 えられた 役 割 は 特 殊 な ものでした すべての 国 民 男 も 女 も 大 人 も 子 供 も 神 と 人 に 対 する 司 祭 となることが 求 められていました しか し 彼 らは 失 敗 し イスラエルの 国 全 体 に 求 められてい たことは レビ 人 たちにゆだねられました さて 今 キリストを 通 してこの 約 束 はよみがえりました 世 界 中 にある 主 の 教 会 は 司 祭 たちの 王 国 です 古 い 契 約 のもとで 力 を 奪 われ 弱 められ また 傷 を 負 った 者 た ちは 皆 司 祭 の 務 めから 外 されました しかし 今 私 た ちは 何 の 価 値 もなく 汚 れていて 盲 目 であり 立 つこ とすらできない 者 でありながら 司 祭 になるように 神 から 呼 びかけられています 新 しい 契 約 の 元 で 天 からの 声 が 語 っています すべて 救 われた 者 は 主 に 仕 え 人

14 類 を 主 のもとに 引 き 戻 するために 選 ばれたのである と May 29 And he made us to be a kingdom, to be priests unto his God and Father. - Revelation 1:6 At Sinai God told the people of Israel that He would set them up as a kingdom of priests. China is a nation of etiquette and India of philosophy, but Israel s role was unique. Everyone, man or woman, adult or child, was to be a priest toward God and toward mankind. Because of their failure, however, what was intended for the whole nation of Israel had to be reserved for the tribe of Levi. Now, through Christ, the promise has been restored. His Church in the world is a kingdom of priests. Under the Old Covenant all who were disabled, lame, or blemished were barred from priestly service; but today, we, the base, the unclean, the blind and crippled, are called by God to be priests. With the New Covenant, the voice from heaven comes to tell us that all saved ones are chosen to serve Him and doing so, to draw mankind back to Him. 5 月 30 日 世 の 友 となりたいと 思 ったら その 人 は 自 分 を 神 の 敵 としているのです ヤコブ 4:4 この 一 節 が 言 わんとしていることは 何 でしょう 世 界 中 の 人 々を 敵 とみなせと 言 っているわけではありません イ エス 様 は 世 を 敵 とすることが ご 自 分 を 愛 する 条 件 で あるなどと 言 われたことはありません これが 意 味 すると ころは 信 者 となった 後 は それ 以 前 にあったより 深 い 友 情 や 密 接 な 人 間 関 係 を 同 じかたちで 保 ち 続 けることは もはやできないということです 古 い 友 達 を 愛 し 続 けるこ とはかまいませんが 今 あなたの 望 みはその 人 をキリ ストのものとすることです その 人 と 出 かけるときも 自 分 を 解 放 してくれた 福 音 を 分 かち 合 うことが 目 的 となりま す これこそ コルネリオが 親 戚 や 仲 の 良 い 友 人 を 招 い て パウロの 話 を 聞 いてもらったときにしたことでした あなたの 古 い 友 達 に 自 分 が 経 験 したことを 話 してくださ い 自 分 が 今 は 主 イエス 様 を 信 じていることを 伝 えてくだ さい 相 手 がいやな 顔 を 見 せたら 相 手 の 感 情 を 害 する 方 が 相 手 に 引 き 寄 せられて 主 から 離 れるより 方 がよい ことを 覚 えてください できることなら 良 い 付 き 合 いは 続 けてください それは 悪 いことではありません しかし 親 密 な 友 人 関 係 を 過 度 に 望 むことはいけません あなた は 主 イエス 様 のものであって 主 を 現 すためにここにい るのです いつの 日 か その 相 手 は 自 分 も 主 のほうを 向 くか そうでなければ あなたから 離 れてゆくでしょう それ 以 外 の 結 果 になることは まずありません May 30 Friendship of the world is enmity with God. - James 4:4 Notice what this statement says. It does not suggest that we should treat the people of the world as enemies. Jesus never made hostility to the world a condition for loving Him. It does mean, though, that when you become a believer, former deep friendships and intimate relationships can no longer exist exactly as they did before. You may still love a former friend, but your desire now is to win him to Christ. You may go out to him, but with the new purpose of sharing with him the good news that has brought you such release. This is what Cornelius did in inviting his relatives and close friends to his home to hear Peter speak. Tell your former friends what has happened. Tell them you have believed in the Lord Jesus. Should they react unfavorably, know that it is better to be unwelcomed than to be drawn by them away from the Lord. If possible maintain some association, for this is good, but do not crave for intimate friendship. You belong to the Lord Jesus and are there to represent Him. Sooner or later you will see them either turn to Him themselves or forsake you. Rarely is it any other way. 5 月 31 日 モーセは 急 いで 地 にひざまずき 伏 し 拝 んだ 出 エジ プト 記 34:8 モーセははじめに 礼 拝 し 次 に 祈 ります 神 の 道 の 正 し さを 称 えた 上 で 神 の 恵 みを 求 めます 私 たちと 違 って モーセは 神 が 一 度 決 められたことを 覆 すようなかたち での 恵 みを 求 めたことはありませんでした 私 たちは しょっちゅう 神 に 対 し 働 き 方 を 変 えてくださるようにと 懇 願 します 神 のやり 方 をよく 考 えることもなく 私 たちは 口 さえ 開 けば 神 にこの 重 圧 あの 病 気 どこそこの 家 庭 の 問 題 を 取 り 除 いてくださいと お 願 いばかりしていま す こんな 形 でいくら 祈 っても それは 神 に 礼 拝 すること にはなりません 私 たちは 神 の 前 に 自 分 の 居 場 所 を 見 失 いました 私 た ちは 自 分 自 身 を 大 切 にしすぎています モーセはそうで はありませんでした 祈 る 前 にモーセは 神 が 自 分 の 支 配 者 であることを 認 め 頭 を 垂 れて 神 のやり 方 を 受 け 入 れました その 後 で はじめてモーセは 神 の 目 のうち に 恵 みがあるなら 神 はご 自 分 の 民 の 中 を 登 って 行 か れるようにと 祈 りました 神 のやり 方 を 受 け 入 れたからと 言 って 祈 りが 不 要 となったり 恵 みを 拒 絶 することには

15 なりません しかし そこには 順 序 というものがあります まず 初 めに 神 に 降 伏 し それから 神 に 祈 ることです 祈 りは 自 分 の 意 図 の 表 れであってもよいのです 祈 りの 前 には 礼 拝 があり それは 神 の 御 心 を 受 け 入 れることで す May 31 And Moses made haste, and bowed his head toward the earth, and worshipped. - Exodus 34:8 Moses first worships, then he prays. He first acknowledges the rightness of God s ways, and then he seeks God s grace. Unlike us, he does not at once beseech God, on the ground of His grace, to reverse His decision. We are always trying to persuade God to change His way of working. Without considering His ways, we just open our lips and ask Him to remove the pressure here, the sickness there, the domestic problems elsewhere. To pray after this fashion is not to worship God. We have lost sight of our place before God. We are making ourselves too big. Moses was not like that. Before he prayed, he first acknowledged God s sovereignty and, with bowed head, accepted His ways. Thereafter he prayed that if he had found grace in God s sight, God would still go up in the midst of His people. The acceptance of God s ways does not rule out prayer nor eliminate grace. But there is an order here: we first capitulate to God, then we pray to Him. Prayer may be the expression of my will; worship precedes it, and is the acceptance of the will of God

1 ( 8:12) Eccles. 1:8 2 2

1 ( 8:12) Eccles. 1:8 2 2 1 http://www.hyuki.com/imit/ 1 1 ( 8:12) Eccles. 1:8 2 2 3 He to whom it becomes everything, who traces all things to it and who sees all things in it, may ease his heart and remain at peace with God.

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C. S2 X D. E.. (1) X S1 10 S2 X+S1 3 X+S S1S2 X+S1+S2 X S1 X+S S X+S2 X A. S1 2 a. b. c. d. e. 2

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