京都学派と美的人間形成論: 木村素衞は如何にシラーを読んだのか

Similar documents
文を綴る、文を作る

「向こう見ずな凝視」とフェミニズム

表象される奈良: B面の「なら学」のために

声のことば、文字のことば : 古事記と万葉集から、古代日本の口頭語を考える

清水新二教授 略歴

形容詞的過去分詞(Adjectival Past Participle)の選択束縛について

張揚映画『スパイシー・ラブスープ』試論

19世紀フランス小説に見る母と息子たち : 「男らしさ」をめぐって

「森は海の恋人」運動と地域社会

8・9世紀の神社行政 : 官社制度と神階を中心として

生活科学リテラシーの育成を目指した授業開発 食をとりまく環境を考える -飲み物つくりを通して-

『万葉集』に詠まれた古都

3年生における国語表現指導

節等位接続の全体像解明に向けて:統一的説明と二分的説明

[19世紀フランス小説における女性とセクシュアリティと子供像 第1部 子供たちの肖像・母親たちの肖像]

中国における初現期の都市・都市形成の4段階

日中両言語における人称代名詞の対照研究

南都炎上とその再建をめぐって

第3報告 LD/ADHDが虐待に向かうとき

AD / HD支援の現在と「臨床社会学」の可能性

藤原京の条坊制‐その実像と意義‐

平安期貴族層における服喪慣習の展開

中国都城の立地環境:長安から洛陽へ

中国語、日本語の母語話者と非母語話者の会話における修復行為について

楽譜に描かれた中国人像:アメリカ大衆音楽と中国イメージ

高松塚古墳壁画発見報道の文化社会学的分析―新聞記事にみる価値とイメージの生成―

西蔵への旅、西蔵からの旅 : 久生十蘭論Ⅲ

『草迷宮』の背後

橡

「奉教人の死」の詩的中心

自然(動・植物)年間指導計画表

正倉院文書に現れる「有限」と「在限」

長岡宮会昌門の楼閣遺構とその意義

橡

橡

古代東国と「譜第」意識

日本列島出土カリガラスの考古科学的研究

2009年度 4年世界学の実践

日本古代の婚礼について:中国の「六礼」との比較

刊行百周年を機に読み直す『赤毛のアン』

色素発光の酸素消光を利用する微小領域圧力センシング: 内容の要旨および審査の結果の要旨

『歴代古墨簿』 :「古梅園造墨資料」翻訳と解題(1)

大台ケ原及び大杉谷付近の特殊植物の分布

蜘蛛<女>への洗礼 : J.ゴットヘルフ「黒い蜘蛛」におけるスイス村落共同体

古事記の表現をめぐって

中国における農村養老保険制度の加入規定要因の研究:内陸少数民族農村と沿海漢民族農村の比較を通して:内容の要旨および審査の結果の要旨

憶良と旅人

古代の思想と平城宮第一次大極殿院の整備・活用のあり方

資料編



untitled

六朝詩について:詩はどんな場でどのようにつくられたのか




The object of this paper is to look into the transition of discourse about Asia in 'The Nippon' one of the most famous newspapers in the period from 1






J No J. J

〈論文〉近代日本の社会事業雑誌 : 『教誨叢書』


「北進」論と「根據地」論




大英博物館蔵敦煌漢簡調査記








後進国における近代化・工業化への途と社会主義


長崎通信 No.85










16_.....E...._.I.v2006



<8ED089EF8B D312D30914F95742E696E6464>



On Sapir's Principles of Historical Linguistics (I) An Interpretation on Sapir's View of Language Contact Nobuharu MIWA Abstract This paper is an atte





Transcription:

Nara Women's University Digital I Title 京都学派と美的人間形成論 : 木村素衞は如何にシラーを読んだのか Author(s) 西村, 拓生 Citation 西村拓生 : 奈良女子大学文学部研究教育年報, 第 5 号, pp. 83- Issue Date 2008-12-31 Description URL http://hdl.handle.net/10935/3097 Textversionpublisher This document is downloaded http://nwudir.lib.nara-w.ac.jp/dspace

97 The Kyoto School and Theory of Aesthetic Human Transformation; How did Kimura Motomori interpret F. Schiller? NISHIMURA Takuo The purpose of this paper is to introduce a typical theory of human education, or rather transformation, of the Kyoto school of philosophy and examine its relevance for our current philosophy of education. For this purpose I have taken up Kimura Motomori's interpretation of F. Schiller's theory of aesthetic education. Kimura was a leading student of Nishida Kitaro, began with a study of Fichte and was very interested in aesthetics, but turned to the philosophy of education when he became the chair of pedagogy at Kyoto Imperial University in 1933. The reason why I take up Kimura's interpretation of Schiller is the fact that there are multiple possibilities for interpreting Schiller's "Uber die asthetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen". This text is famous for being difficult to understand. The range of interpretations by many thinkers and scholars is so broad that some completely oppose one another. How a thinker approaches the aporia of this text becomes a touchstone for revealing his estimation of "the aesthetic". This is no exception in the case of Kimura. When he discussed the significance of arts for human life, which he characterized with the Buddhist term "moksha" ("gedatsu" in Japanese), he took up Schiller's concept of "schone Seele" as a representative example. His interpretation is quite characteristic of the Kyoto school. Through examination of the interpretation, I would like to present the characteristics of the school. To sum up, Kimura considered Kantian "disinterestedness and non-conceptuality" to be purity of "pure feeling" in Nishida's sense, "purity" to be realized by "negation-transcendence" towards "the Inner" or "the Bottom", and he therefore interpreted Schiller's "Spiel" and "schone Seele" to mean being in the "locus" ("basho" in Japanese) as "absolute nothingness". And if the aesthetic state that is called "Spiel" and "schone Seele" by Schiller corresponds to such "nothingness" as "negation-transcendence", the question of whether the aesthetic state is "process" or "aim" becomes meaningless because it "embracestranscends" and "absolutely affirms" everything. From the Kimura-Nishida viewpoint there is no contradiction or "refraction" in Schiller's argument.