中国新疆・ウイグル人の民間芸能をめぐる多様性と変化に関する民族音楽学的研究-9(最終章・参考文献リスト等)

Similar documents
文を綴る、文を作る

表象される奈良: B面の「なら学」のために

「森は海の恋人」運動と地域社会

8・9世紀の神社行政 : 官社制度と神階を中心として

形容詞的過去分詞(Adjectival Past Participle)の選択束縛について

声のことば、文字のことば : 古事記と万葉集から、古代日本の口頭語を考える

『万葉集』に詠まれた古都

「向こう見ずな凝視」とフェミニズム

中国における初現期の都市・都市形成の4段階

日中両言語における人称代名詞の対照研究

生活科学リテラシーの育成を目指した授業開発 食をとりまく環境を考える -飲み物つくりを通して-

中国都城の立地環境:長安から洛陽へ

平安期貴族層における服喪慣習の展開

清水新二教授 略歴

楽譜に描かれた中国人像:アメリカ大衆音楽と中国イメージ

張揚映画『スパイシー・ラブスープ』試論

19世紀フランス小説に見る母と息子たち : 「男らしさ」をめぐって

3年生における国語表現指導

節等位接続の全体像解明に向けて:統一的説明と二分的説明

[19世紀フランス小説における女性とセクシュアリティと子供像 第1部 子供たちの肖像・母親たちの肖像]

南都炎上とその再建をめぐって

『草迷宮』の背後

第3報告 LD/ADHDが虐待に向かうとき

「奉教人の死」の詩的中心

橡

橡

藤原京の条坊制‐その実像と意義‐

古代東国と「譜第」意識


中国語、日本語の母語話者と非母語話者の会話における修復行為について

高松塚古墳壁画発見報道の文化社会学的分析―新聞記事にみる価値とイメージの生成―

西蔵への旅、西蔵からの旅 : 久生十蘭論Ⅲ

日本古代の婚礼について:中国の「六礼」との比較

AD / HD支援の現在と「臨床社会学」の可能性

橡

自然(動・植物)年間指導計画表

正倉院文書に現れる「有限」と「在限」

長岡宮会昌門の楼閣遺構とその意義

日本列島出土カリガラスの考古科学的研究

色素発光の酸素消光を利用する微小領域圧力センシング: 内容の要旨および審査の結果の要旨

刊行百周年を機に読み直す『赤毛のアン』

2009年度 4年世界学の実践

歴史学の危機と『アナール』 : 21世紀の社会史に向けて

明治期の新聞における「鶏姦」報道の特徴 : 『読売新聞』と『朝日新聞』の分析から

Ⅰ Ⅱ

中国における農村養老保険制度の加入規定要因の研究:内陸少数民族農村と沿海漢民族農村の比較を通して:内容の要旨および審査の結果の要旨

Marching dance and Micronesian-Japanese songs: The historical study of the Micronesian performing arts influenced by the Japanese colonial education

『歴代古墨簿』 :「古梅園造墨資料」翻訳と解題(1)


大台ケ原及び大杉谷付近の特殊植物の分布

蜘蛛<女>への洗礼 : J.ゴットヘルフ「黒い蜘蛛」におけるスイス村落共同体

古事記の表現をめぐって



古代の思想と平城宮第一次大極殿院の整備・活用のあり方

Trial Study to Aggregate the Flow of Relief Funds for the Great East Japan Earthquake: Matrix of Relief Fund Inflow and Outflow Abstract The 2011 Grea


長崎通信 No.85

資料編

先端社会研究 ★5★号/4.山崎

2011 No.16

Core Ethics Vol.

憶良と旅人

41 1. 初めに ) The National Theatre of the Deaf 1980


北 海 道 大 学 大 学 院 国 際 広 報 メディア 観 光 学 院 博 士 課 程 Re-examining Animals in Japanese zoos as Spectacle for Contemporary Consideration abstract This research


動物園における見世物性の再考 : 近代動物園と動物見世物の関係

授受補助動詞の使用制限に与える敬語化の影響について : 「くださる」「いただく」を用いた感謝表現を中心に

長崎の証言ニュース No.32

先端社会研究所紀要 第9号☆/2.島村





56



56 pp , 2005 * ******* *** ** CA CAMA

Bull. of Nippon Sport Sci. Univ. 47 (1) Devising musical expression in teaching methods for elementary music An attempt at shared teaching



「北進」論と「根據地」論

Core Ethics Vol. QOL N N N N N N N K N N



中日七夕伝説における天の川の生成に関する比較研究 楊静芳 一 先行研究及び問題意識 キーワード :


16_.....E...._.I.v2006

:. * ** *** **** Little Lord Fauntleroy Little Lord Fauntleroy Frances Eliza Hodgson Burnett, - The Differences between the Initial Edition and First


先端社会研究所紀要 第11号☆/3.李

According to Nihon no doyo, kodomo no uta no genjo to bunseki, a joint research conducted by the National Association of College Music Education, many

三税協力の実質化 : 住民税の所得税閲覧に関する国税連携の効果

PURNAMAWATI The Japanese soldiers who remained in Indonesia after WWII were stigmatized in post-war Japan as fugitives and in Indonesia were seen as t

634 (2)

ヒロシマ・ナガサキ通信 No.136

ヒロシマ・ナガサキ通信 No.171



Transcription:

Nara Women's University Digital I Title Author(s) Citation 中国新疆 ウイグル人の民間芸能をめぐる多様性と変化に関する民族音楽学的研究 鷲尾, 惟子 奈良女子大学博士論文, 博士 ( 学術 ), 甲第 484 号, 平成 23 年 3 位授与 Issue Date 2011-03-24 Description URL http://hdl.handle.net/10935/3557 TextversionETD This document is downloaded http://nwudir.lib.nara-w.ac.jp/dspace

アプローチ ~: 帯谷知可 (2003) マハッラのくらし J, 宇山智彦 ( 編 ) 中央アジアを知るための 60 章 ~'

新彊錐吾示自治区銃廿局 ( 2009) 新彊統計年鑑 2009~, 中国統計出版社. ぐる -~, 世界思想社 : 39 58.

間野英二 (1977) 中央アジアの歴史 - 草原とオアシスの世界新書東洋史 8~, 講談現代新書.

Abdulla,T.(2003)"Hkotan Wilayatlik Mamuriy Mahlima Madaniyat-Tantarbiya Idarisi TU.zdi", Hkotan Hkalq Nakhsha-kiiyliri, Shinjang Hkalq Nashriyati : 14-15. Adler, G.(I885)Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft. Vierteljahrschrift fur Musikwissenschaft, 1 : 5-20. Appadurai,A.(1990)"Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy", Public Culture,2(2) : 1-23. Batur,A.(1986) Tarikhi Hamidi, Molla Musa Sayrami, Millatlar Nashriyati. During, J. et Trebinjac, S.(199l)"Introduction au muqam ourgour", Papers on Inner Asia, 17, Research Institute for Inner Asian Studies, Indiana University : 1-58. Grenard, F. (1898) "Le Turkestan et le tibet. Etude ethnographipue et sociologique", Dutreuil, J. F. (1890-1895) de Rhins, Missions scientifique dans la Haute Asie 2 : 308-315. Harris, R.(2008) The Making of a Musical Canon in Chinese Central Asia : The Uyghur Twelve Muqam, Ashgate. --(2005) "Reggae on the Silk Road : The Globalization of Uyghur Pop," The China Quarterly, 183(1) : 627-643. --(1998) Music, Identity and Persuasion: Ethnic Minority Music in Xinjiang, China, Unpublished Ph. D. Dissertation, University of London. Hkotan Wilayatlik Mamuriy Mahlima Madaniyat-Tantarbiya Idarisi Tiizdi eds. (2003)Hkotan Hkalq Nakhsha-kiiyliri, Shinjang Hkalq Nashriyati. Light,N.(2008) Intimate Heritage: Creating Uyghur Muqam Song in Xinjiang, Lit Verlag. --(1998) : Slippery Paths.The Performance and Canonization of Turkic Literature and Uyghur Mukam Song in Islam and Modernity,lndiana University. Molla, I & Molla, N. M. (1982)"Tewarrikhi Musiqiyun",Milletler Nashiryati. Rakhman, A.; Hamdulla, R. & Khushur, R. (1996) Uyghur Orp-Adatliri, Shinjang Yashlar-Osmurlar Nashriyarti. Rudelson, J.. J. (1997)0asis ldentity-uyghur Nationalism along China's Silkroad, Columbia University Press. Saypidin, A. ( 1987) "Sultan Bughra Han", Milletler Nashiryati. Svanberg, I. (1996) "Ethnic Categorizations and Cultural Diversity in Xinjiang: The Dolans along Yarkand River", Central Asiatic Journal, 40(2) : 260-282. von Hombostel, E. M. (1975) : The Problems of Comparative Musicology, (Translated by Campbell,R.) in Wachsmann, Chris Tensen, Reinecke eds., : 247-270. Wang, J. (2004) Uyghur education and social order: the role of Islamic leadership in the Turpan Basin, Unpublished Ph. D., Tokyo University. - 196 -

ABSTRACT The Ethnomusicological Study on Diversity and Change of Uyghurs' Folk Entertainments in Xingjinag, China In this article, I take each essences of music and dance of Uyghurs' forkrore in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, m order to illustrate the global flows of sounds, preservation or restructuring of tradition and culturemeanings, which influence Uyghur folk musics. My approach to this ethinomusicological study was influenced by "The invention of Tradition" writen by Hobsbowm & Ranger. In one side, I have the desire of yearning for the old memory for not being cultural ditionally preserved, against the change and the re-creation of it. The disseminatory power of media (Cassets and VCDs) facilitates the global movement of both musical sounds and political ideas. I argue, using examples of Uyghur folk songs and Uyghur folk dances and othe pafore mances, that these sounds and meanings are radically adapted and re-signified in the construction of Uyghur identity and cultural politics, in a complex interplay between the global, national and local, and between tradition and modernity. I discuss the gendered expression of Uyghur nationalism in popular song through the iconic figure of the weeping mother, demonstrating the ability of expressive culture (here music) to reveal underlying or underpinning political trends. In this article, It aims how to change for the culture of a certain community, in the society and nation,while developing diversity in a modern globalization society, and how to clarify whether to reflect it in the recognition of local peoples. Especialy, I attention newly two local oasis' music, songs and dances, which had recently, to attention different directionality, in Uyghur cultures. More there, I think it be remained the essence of musical element, even if it select either preservation or the restructuring, of the tradition. Uyghur music embraces several distinct regional styles. So I will find direction essence, and the relation between music and peoples of Uyghur society. - 199 -