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学習院大学人文科学論集ⅩⅩⅢ 2014 図2 教訓浮世眼鏡 29丁裏30丁表 東京都立中央図書館加賀文庫所蔵 その内容は 教訓じみた善玉悪玉が活躍する話となっている 画工が同じ国芳で 図1 忠孝早染草 9丁裏10丁表 名古屋市蓬左文庫所蔵 天保改革の出版統制が厳しくなってからは 猫を擬人化した合巻 朧月猫草紙 など 子ども向けの赤本由来 う様子や善玉悪玉の服装などが類似している 幼心学図絵 については教訓絵本の項に後述する 京山は 忠孝早染草 の前年に出された教訓絵本 幼心学図絵 天保十四年頃刊 の図を比べると 子供が机に向か 川国芳画 を出した 図 1 38
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学習院大学人文科学論集ⅩⅩⅢ 2014 図10 諸神の加護によりて良薬悪病を退治す 内藤記念くすり博物館所蔵 顔 に 書 か れ た も の を 持 っ て 二 体 の 麻 疹 の 神 を 退 治 し て い る 図 烏犀角とは 漢方で解熱剤として用い は し か 養 生 草 歌 川 芳 幾 画 文 久 二 年 は 顔 に 麦 黒 豆 う さ い 角 と 書 か れ た 者 達 が そ れ ぞ れ じない 食べて良いものや悪いもの 病後の養生法などが書き添えられている はしか絵の多くは 麻疹が大流行した文久二年 一八六二 頃に作られた そこには麻疹の予防や心得 ま 図9 薬と病退治の図 内藤記念くすり博物館所蔵 11 48
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心学早染草 善玉悪玉の影響 図13 心学身之要慎 たばこと塩の博物館所蔵 れ な い た め 一 部 の 人 々 が 楽 し む た め 制 作 し た も の か と 思 わ れ る は し か 絵 や 薬 と 病 を 描 い た 作 品 で は 顔 に 薬 の 名 前 や 病 気 に 効 く 食 材 の 名 前 な ど が 書 き 込 ま れ た 善 玉 悪 玉 の キ ャ ラ ク タ ー が 顔 に 文 字 が 書 き 込 め る 便 利 な ツ ー ル で あ っ た こ と に 加 え 丸い薬の形からの連想もあったと思われる 51 18
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and evil spirit and an enjoyable atmosphere of red-right district. In hashikae and caricature at the end of the Edo period the good spirit and evil spirit were used as useful signs to personify things by putting names of things on faces. Also, at the same period the bijinga were drawn along with the good spirit to express their feelings, various letters were put on the face of the character of the good spirit and evil spirit. popular in gesaku, ukiyoe and educational stories for children. It was more like instructive for children. In the play of sugoroku the good spirit and evil spirit were used to teach children both good and bad. In hanjie or rebus, when it was difficult After Tempo reform the good spirit and evil spirit were used a lot because very few risks of being against laws. It was This paper is to collect works drawing the good spirit and evil spirit which were made under the influence of Shingakuhayasomegusa and review their features by each period. It covers from Tempo era to the end of the Edo period (1830-1868). kabuki were also affected by the good spirit and evil spirit which had been created by Shingakuhayasomegusa. letters of good and evil were put on his face.tese were drawn as its distinctive character. The fields of gesaku, ukiyoe and and evil spirit (akudama), which the main character had expressed his heart of good and evil was with a loincloth and the Shingakuhayasomegusa called kibyoshi, published in 1790 by Santo Kyoden was a great hit. Good spirit (zendama) SEKIHARA,Aya from 1830 to 1868 The Influence of Good Spirit and Evil Spirit by Shingakuhayasomegusa 65