美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 Art History and Its "Other Criteria" 榑 沼 範 久 KURENUMA Norihisa 1990 Rikkyo American Studies 27 28 (March 2005) 2006) Copyright 2005 2006 The Institute for American Studies, Rikkyo University
26 立 教 アメリカン スタディーズ 1950 60 1930 19
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 27 1990 1880 1 1877 10 1 1886 19 1887 20 7
28 立 教 アメリカン スタディーズ 1889 22 1880 1880 1880 1880 2 1890 100 1980 1990
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 29 1980 1990 3 1890 1900 33 1904 37 7 3 1910 43 3 19 3 1914 3 21 3 1917 6 1946 21 19 21 2 3 2 1949 24
30 立 教 アメリカン スタディーズ 1950 25 1 1953 28 1880 70 1880 1960 1963 38 1964 39 1960 1968 43 1967 42 1880 80 1968 1990 1950 60
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 31 Other Criteria 1968 D'AILLEURS, C'EST TOUJOURS LES AUTRES QUI MEURENT 2001 1968 MoMA Other Criteria 1968 MoMA Other Criteria 1980 Other Criteria 80 4 19 3 1966 Other Criteria Other Criteria 1980
32 立 教 アメリカン スタディーズ October 1976 MIT Press OCTOBER Books Techniques of the Observer Vision and Visuality CD-ROM 2000 1995 1 Other Criteria 5 1980 Other Criteria Other Criteria Other Criteria Other Criteria Other Criteria Other Criteria single criterion 1965
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 33 20 18 4 1967 1968
34 立 教 アメリカン スタディーズ Other Criteria 1950 60 3 1933 3 1
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 35 1950 60 flatbed picture plane bed receptor surface 1949 1950 1953 1955 1959 1960 1955 59
36 立 教 アメリカン スタディーズ 1917 R. Mutt 1917 90 1915-23 6 1920
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 37 1 1 7 1918 1 Fresh Widow 1920 French Window 1914
38 立 教 アメリカン スタディーズ Other Criteria 90 180 1970 8 1963
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 39 the mind Other Criteria Other Criteria Criteria non-linear and unpredictable Other Criteria
40 立 教 アメリカン スタディーズ < l'ontologie critique de nous-mêmes > < > 9 1. http://www.l.u-tokyo.ac.jp/outline/rekishi.html; http://www.l.u-tokyo.ac.jp/outline/rekishi2.html (accessed February 12, 2006); http://www.um.u-tokyo.ac.jp/publish_db/1997archaeology/04/41000.html (accessed February 12, 2006). 2. 1880 1994 ; 2001 ; 1995 2000 ; Jonathan Crary, Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1999 2005. 3. Svetlana Alpers, The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century, Chicago: Univ. of Chicago Press, 1983 17 1993 ; Hal Foster (ed.), Vision and Visuality, Seattle: Bay Press, 1988 2000 ; Jonathan Crary, Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1990 1997 2005.
美 術 史 と 他 の 批 判 基 準 41 4. Douglas Crimp, On the Museum's Ruins (1980) 1987, On the Museum's Ruins, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1993; Craig Owens, The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism, Part 2 (1980), Beyond Recognition: Representation, Power, and Culture, Berkeley: Univ. of California Press, 1992; Svetlana Alpers, The Art of Describing ; 1983 1972-1990 1992 ; Michael Fried, Realism, Writing, and Disfiguration in Thomas Eakins's Gross Clinic (1985), Realism, Writing, Disfiguration: On Thomas Eakins and Stephen Crane, Chicago: Univ. of Chicago Press, 1987; 1988 1998 ; Yve-Alain Bois, Painting as Model, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1993; Rosalind E. Krauss, The Optical Unconscious, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1993; Rosalind E. Krauss, Cindy Sherman: Untitled (1993), Bachelors, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1999; Hal Foster, The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the Century, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1996; Yve-Alain Bois and Rosalind E. Krauss, Formless: A User's Guide, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1997. 5. Leo Steinberg, Other Criteria 1-3 1997 1-3, Other Criteria: Confrontations with Twentieth-Century Art, New York: Oxford Univ. Press, 1972. 6. Marcel Duchamp, La mariée mise à nu par ses célibataires, même (la boîte verte ), Duchamp du Signe: Ecrits, Michel Sanouillet (ed.), Paris: Flammarion, 1975, p. 49 1995 70 17 17 7. Duchamp, La boîte de 1914, Duchamp du Signe, p. 36 1914 48 8. 1970 2005 366 9. 1984 1984-88 2002 3-25
42 立 教 アメリカン スタディーズ