1 1 Skype Hoop-type Video Chat System for Reducing Senses of Distance and Resistance Shingo Fujita 1 and Takashi Yoshino 1 As the progress of information and telecommunications technology, free video chat tools have been widespread. Essential problems of free video chat tools are the senses of distance and psychological resistance. We have developed a hooptype video chat system, called Hole-in-a-wall hoop. This report presents the development of the system and the result of the experiment. From the result of the experiment, this system obtained the good evaluation compared with Skype for the sense of distance. 1. Skype 1 MSN 2 1) 7 2) VideoWindow 3) 4) 2 5) 2. 2.1 t-room 6),7) t-room 1 Faculty of Systems Engineering, Wakayama University 1 Skype: http://www.skype.com/intl/ja/ 2 MSN : http://messenger.live.jp/ 1 c2010 Information Processing Society of Japan
t-room MAJIC 8) MA- JIC ClearBoard 9) 10),11) 12) 2.2 13) 14) 3. 2 1 (A) 3.1 1 Fig. 1 System configuration. Web Web PC Web Web Web 2 c2010 Information Processing Society of Japan
Web PC (B) Web PC Web PC 3.2 2 Hough Web 1) Web 2) Hough 3) 4) 3.3 Web Web 3 Web Fig. 2 2 Flowchart from the recognition of a hoop to the projection of an image. Web 4. 1) 2) 4.1 2 1 Skype 1 3 2 5 10 6 4 2 2 A 1) Skype 2) 3 c2010 Information Processing Society of Japan
情報処理学会研究報告 ࡈ ࡊ ࡖ ࡈ ࡊ ࡖ ࡈ ࡊ ࡖ ࡈ ࡊࠍᜬߞߡฝߦ⒖ ᓇ 9GD ࡔ ო ࡖ 2% ო ࡖ ߩ ߃ࠆ ߇ᄌൻ ࡑ ࡈ ࡊ ო ࡖ ო ࡖ ო ࡖ ߪߘߩ႐ࠍ ߆ߥ ᓇ 9GD ࡔ ࡈ ࡊ ࡖ ო ࡖ 図 4 実験風景 (壁穴フープ) Fig. 4 Photograph of an experiment using a Hole-in-a-wall hoop. ࡔ ߩⷞὐ ߦ⒖ 図 3 壁穴フープの表示方法 Fig. 3 Display method of a Hole-in-a-wall hoop. ᓇ 9GD ࡔ して使用する グループ B 1) 壁穴フープでビデオチャットを行う フープチャット側と壁穴チャット側の両側を交代 5M[RG ࡖ して使用する ࡑ 2) Skype 使用しビデオチャットを行う 実験風景を図 4 図 5 に示す 図 4 は壁穴フープの実験風景であり 左図がフープチャッ ト側 右図が壁穴チャット側である フープチャット側ユーザはフープを持って壁穴チャッ 図 5 実験風景 (Skype) Fig. 5 Photograph of an experiment using Skype. ト側ユーザと会話している 図 5 は Skype を使用してビデオチャットを行っている時の実 験風景である 実験評価のために被験者には個別アンケートと総合アンケートの 2 種類のアンケートに回 5. 実験結果と考察 答してもらった 個別アンケートは個々のビデオチャット使用後に回答してもらい 総合ア ンケートは全てのビデオチャット使用後に回答してもらった 個別アンケートは 5 段階リッ 表 1 に各ビデオチャット終了後に行った個別アンケート結果を示す 表 1 の値は それぞ カートスケール 総合アンケートは Skype と壁穴フープについての一対比較と 5 段階リッ れの質問項目に対するビデオチャットの評価結果の平均と標準偏差である 壁穴チャット側 カートスケールで行った また総合アンケートでは自由記述も行った フープチャット側については Skype と壁穴フープの評価の差に関する有意確率を示す 表 2 に 実験終了後に行った総合アンケートの一対比較を示す 表 2 の値は 質問項目に対 4 2010 Information Processing Society of Japan
Skype 3 5 Table 1 1 Result of the questionnaire after each experiment. (1) (2) (3) (4) Skype 3.8 0.74 4.2 0.14 0.21 4.3 0.64 0.03* Skype 3.6 0.80 4.5 0.67 0.06 4.1 0.70 0.27 Skype 3.4 0.49 3.4 0.66 1.00 3.4 1.02 1.00 Skype 3.3 1.00 2.7 0.78 0.24 3.4 0.80 0.74 12 34 5 5 * p<0.05 Wilcoxon Skype Table 2 2 () Result of the questionnaire after all experiments by a pair comparison method. Skype(%) (%) (1) 30 70 (2) 0 100 (3) 60 40 (4) 20 80 5.1 1(1) 5% Skype Skype Table 3 3 () Result of the questionnaire after all experiments by a five-point Likert scale. (1) 3.2 1.07 (2) 4.2 0.40 12 34 5 5 2(1) 70% Skype Skype 2(2) 5.2 1(2) 2(4) 1(2) 4.5 4.1 Skype 3.6 2(4) 80% 5 c2010 Information Processing Society of Japan
1(4) 2(3) Skype 3(2) USB 5.3 Skype 6. 1) 2) (B)(19300036) 1) 1100 http://share.skype.com/sites/ja/2008/01/08/11mil online.html 2) Web http://www.marsh-research.co.jp/daily research/dr091001.html 3) Robert S. Fish, Robert E. Kraut and Barbara L. Chalfonte: The VideoWindow System in Informal Communications, Proceedings of the 1990 ACM conference on Computer-supported cooperative work, pp.1-11(1990). 4) Mark Apperley, Laurie McLeod, Masood Masoodian, et al.: Use of Video Shadow for Small Group Interaction Awareness on a Large Interactive Display Surface, Fourth Australasian User Interface Conference, pp.81-90(2002). 5) F 9 (1979) 6) Keiji Hirata, Yasunori Harada, Takehiko Ohno, Tatsumi Yamada, Junji Yamato and Yutaka Yanagisawa: t-room: Telecollaborative Room for Everyday Interaction, 66, pp.97-98(2004). 7) GNWS2007 pp.119-124(2007) 8) Ken-ichi Okada, Fumihiko Maeda, Yusuke Ichikawa and Yutaka Matsushita: Multiparty Videoconferencing at Virtual Social Distance: MAJIC Design, Proceedings of the 1994 ACM conference on Computer supported cooperative work, pp.385-393(1994). 9) Hiroshi Ishii, Minoru Kobayashi: ClearBoard: A Seamless Medium for Shared Drawing and Conversation with Eye Contact, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, pp.525-532(1992). 10) HI Vol.72-5 pp.25-30(1997) 11) Osamu Morikawa, Juli Yamashita, Yukio Fukui and Shigeru Sato: Soft initiation in HyperMirror-III, Human-Computer Interaction, INTERACT 01, pp.415-422(2001). 12) (HIP) HIP2007-173 pp.85-89 (2008) 13) 2009 pp.117-120(2009) 14) 2004 pp.255-262(2004) 6 c2010 Information Processing Society of Japan