IPSJ SIG Technical Report Vol.2014-CE-123 No /2/8 Bebras 1 2,a) 3,b) Bebras Consideration of figures in Bebras Contest MAIKO SHIMABUKU 1 YUKIO I

Similar documents
IPSJ SIG Technical Report Vol.2011-CE-110 No /7/9 Bebras 1, 6 1, 2 3 4, 6 5, 6 Bebras 2010 Bebras Reporting Trial of Bebras Contest for K12 stud

IPSJ SIG Technical Report Vol.2014-CE-123 No /2/8 Bebras 1,a) Bebras,,, Evaluation and Possibility of the Questions for Bebras Contest Abs

2. 2 ( 1 ) 1 P ( 2 ) P i ( 3 ) P j ( 4 ) i j 2 (2) i 1 (3) j 1 ( 5 ) (2) i 2 (1) 1 CS 3. CS 3.1 CS CS [2] 2 ( 1) CS CS 2 AR ( 2) 2

15NEWS_夏_入稿1

Vol.55 No (Jan. 2014) saccess 6 saccess 7 saccess 2. [3] p.33 * B (A) (B) (C) (D) (E) (F) *1 [3], [4] Web PDF a m

情報処理学会研究報告 IPSJ SIG Technical Report 中学校における国際情報科学コンテスト Bebras の取り組み報告 1 井戸坂幸男 保福やよい 2 3 久野靖 4 兼宗進 Bebras( ビーバー ) コンテストは 欧州を中心に複数の国で実施されている 小中高の児童 生徒を

2 3 2 JavaScript 2. 1 Q1 1, % % Q Q Q1: 0 0.0% 7.3% 8 2.9% 1, % % 92.6% Q2: 9 3.3% 31.6% %

4) 5) ) ( 1 ) ( 2 ) ( 3 ) ( 4 ) ( 5 ) ( 6 ) )8) ( 1 ) ( 2 ) ( 3 ) ( 200 9) ( 10) 1 2 (

広報おおぐちテンプレート

_学生通信Vol16.indd

教職教育センター紀要 9号☆/表紙(9)

untitled

untitled

2006 [3] Scratch Squeak PEN [4] PenFlowchart 2 3 PenFlowchart 4 PenFlowchart PEN xdncl PEN [5] PEN xdncl DNCL 1 1 [6] 1 PEN Fig. 1 The PEN

2 3

知能と情報,Vol.27, No.5, pp

1 Web [2] Web [3] [4] [5], [6] [7] [8] S.W. [9] 3. MeetingShelf Web MeetingShelf MeetingShelf (1) (2) (3) (4) (5) Web MeetingShelf

兵庫県立大学学報vol.17

【HP用】26.12月号indd.indd

26.2月号indd.indd

26.1月号indd.indd

情報処理学会研究報告 IPSJ SIG Technical Report Vol.2015-CE-131 No /10/10 1,a) 1,b) 1,c) 2,d) 1,e) 1,f) Raspberry Pi GPIO I2C Raspberry Pi Linux HTTP, Rasp

2014度事業報告書p000_018.indd

1 2

IPSJ SIG Technical Report Vol.2014-CE-126 No /10/11 1,a) Kinect Support System for Romaji Learning through Exercise Abstract: Educatio

2. CABAC CABAC CABAC 1 1 CABAC Figure 1 Overview of CABAC 2 DCT 2 0/ /1 CABAC [3] 3. 2 値化部 コンテキスト計算部 2 値算術符号化部 CABAC CABAC

IPSJ SIG Technical Report Vol.2011-EC-19 No /3/ ,.,., Peg-Scope Viewer,,.,,,,. Utilization of Watching Logs for Support of Multi-

IPSJ SIG Technical Report Vol.2014-GN-90 No.16 Vol.2014-CDS-9 No.16 Vol.2014-DCC-6 No /1/24 1,a) 2,b) 2,c) 1,d) QUMARION QUMARION Kinect Kinect

2. saccess saccess SQL SQL SQL saccess SQL SQL PHP 3. saccess saccess saccess Web *1 [5] saccess * saccess saccess, SQ

園田学園論文集 45号(よこ)☆/2.米谷

IPSJ SIG Technical Report Vol.2016-CE-137 No /12/ e β /α α β β / α A judgment method of difficulty of task for a learner using simple

JavaScript Web JavaScript BitArrow BitArrow ( 4 ) Web VBA JavaScript JavaScript JavaScript Web Ajax(Asynchronous JavaScript + XML) Web. JavaScr

情報処理学会研究報告 作するゲームのサンプルプログラムを作成していた Leap Motion にかざした手の位置や形によって カメを動かし リンゴを取るゲームである (図 2) 図 1 Leap Motion 本体 環として Leap Motion で操作するゲームを用いて ユー ザーの動作を観察し

00hyoshi

基本 CMYK

ICT Web Web ICT Web 2. 新 学 習 指 導 要 領 の 理 念 と 教 育 の 情 報 化 の 意 義 2-1 新 学 習 指 導 要 領 の 理 念 ICT 2

2. Twitter Twitter 2.1 Twitter Twitter( ) Twitter Twitter ( 1 ) RT ReTweet RT ReTweet RT ( 2 ) URL Twitter Twitter 140 URL URL URL 140 URL URL

BOK body of knowledge, BOK BOK BOK 1 CC2001 computing curricula 2001 [1] BOK IT BOK 2008 ITBOK [2] social infomatics SI BOK BOK BOK WikiBOK BO

Iteration 0 Iteration 1 1 Iteration 2 Iteration 3 N N N! N 1 MOPT(Merge Optimization) 3) MOPT MOP

IPSJ SIG Technical Report Vol.2016-CE-134 No /3/6 1,a) saccess SQL PHP,, saccess, SQL, PHP, Programming Education with Database in Hi

IPSJ SIG Technical Report Vol.2012-CG-148 No /8/29 3DCG 1,a) On rigid body animation taking into account the 3D computer graphics came

研究報告用MS-04

97-00


凡友83号.indd

凡友86号.indd

() D () (2) (3) D (3) ICT [2] 20 [3] 22 0 ICT 32 [4] [5] ICT ICT [6] 2.2 D () (2) (3) [7] () (2) () [8] IT IT c 205 Informa

表1-表4宅建99.indd

表1-表4宅建98.indd

表1-表4宅建101.indd

表1-表4宅建いわて-表紙.indd

不動産協会ゆいNo5.indd

1 4 4 [3] SNS 5 SNS , ,000 [2] c 2013 Information Processing Society of Japan

‚å−w…p…u

P5_CS4

Web Web [4] Web Web [5] Web 2 Web 3 4 Web Web 2.1 Web Web Web Web Web 2.2 Web Web Web *1 Web * 2*3 Web 3. [6] [7] [8] 4. Web 4.1 Web Web *1 Ama

Microsoft Word - 21年仕様書案 doc

07_高平小百合.indd


1 1 tf-idf tf-idf i

ActionScript Flash Player 8 ActionScript3.0 ActionScript Flash Video ActionScript.swf swf FlashPlayer AVM(Actionscript Virtual Machine) Windows

/27 (13 8/24) (9/27) (9/27) / / / /16 12


high collar

Vol. 48 No. 4 Apr LAN TCP/IP LAN TCP/IP 1 PC TCP/IP 1 PC User-mode Linux 12 Development of a System to Visualize Computer Network Behavior for L

26.6月号inddホームページ用.indd

Vol.4 No (Oct. 2018) Post-Truth 1,a) , xxxx 0 xx post-truth, post-truth, Information Literacy Education in the Post-Truth Era Haruhiko

IPSJ SIG Technical Report Vol.2016-CSEC-75 No /12/1 3DCG CAPTCHA 1,a) (3D) 3DCG CAPTCHA CAPTCHA 3 3D CAPTCHA CAPTCHA 1 CAPTCHA 3 1. Web CA

2reA-A08.dvi

IPSJ SIG Technical Report An Evaluation Method for the Degree of Strain of an Action Scene Mao Kuroda, 1 Takeshi Takai 1 and Takashi Matsuyama 1

IPSJ SIG Technical Report Vol.2012-HCI-149 No /7/20 1 1,2 1 (HMD: Head Mounted Display) HMD HMD,,,, An Information Presentation Method for Weara

6 2. AUTOSAR 2.1 AUTOSAR AUTOSAR ECU OSEK/VDX 3) OSEK/VDX OS AUTOSAR AUTOSAR ECU AUTOSAR 1 AUTOSAR BSW (Basic Software) (Runtime Environment) Applicat


ロボットビジョン小論考

NeOSU_23_0203.indd

NeOSU_23_0203.indd

HEM-737(C)

Q [4] 2. [3] [5] ϵ- Q Q CO CO [4] Q Q [1] i = X ln n i + C (1) n i i n n i i i n i = n X i i C exploration exploitation [4] Q Q Q ϵ 1 ϵ 3. [3] [5] [4]

untitled

e-learning e e e e e-learning 2 Web e-leaning e 4 GP 4 e-learning e-learning e-learning e LMS LMS Internet Navigware

<30315F836D815B83675F95D08BCB8E812E696E6464>

J-D Lounge

日本感性工学会論文誌


1.

IPSJ SIG Technical Report Vol.2016-CLE-19 No /5/20 1,a) 2,b) 3,c) Proposal of self-reflection using the video-sharing site NISHIOKU Kazukiyo 1,a

荳榊虚蟯。鬮俶。_H1-H4.indd

Close Up 1 KYOTO UNIVERSITY HOSPITAL NEWS vol.101 C O N T E N T S VOICE! 1 KYOTO UNIVERSITY HOSPITAL NEWS vol.101 2



05.indd

untitled

Vol.54 No (July 2013) [9] [10] [11] [12], [13] 1 Fig. 1 Flowchart of the proposed system. c 2013 Information

情報処理学会研究報告 IPSJ SIG Technical Report Vol.2011-MBL-57 No.27 Vol.2011-UBI-29 No /3/ A Consideration of Features for Fatigue Es

1 1 CodeDrummer CodeMusician CodeDrummer Fig. 1 Overview of proposal system c

表紙PDF作成用/PDF表紙作成用

IPSJ SIG Technical Report Vol.2010-GN-74 No /1/ , 3 Disaster Training Supporting System Based on Electronic Triage HIROAKI KOJIMA, 1 KU

情報処理学会研究報告 IPSJ SIG Technical Report Vol.2015-CE-129 No /3/ QR HTML5 Javascript CSS QR 6 Work exhibition on Smart Phone by Literary

Vol.11-HCI-15 No. 11//1 Xangle 5 Xangle 7. 5 Ubi-WA Finger-Mount 9 Digitrack 11 1 Fig. 1 Pointing operations with our method Xangle Xa

”Лï−wŁfl‰IŠv‚æ89“ƒ/‚qfic“NŸH

Transcription:

Bebras 1 2,a) 3,b) Bebras Consideration of figures in Bebras Contest MAIKO SHIMABUKU 1 YUKIO IDOSAKA 2,a) KANEMUNE SUSUMU 3,b) Abstract: Bebras is an international contest for student in elementary schools, junior high schools, and high schools. A purpose of the contest is to have interest and understanding in computer science The questions of the contest are selected in The International Bebras Workshop. However, the questions are sometimes too difficult for children. 1. Bebras 2004 2010 [1][2][3] Bebras International Bebras Task Workshop [4][5] 1 Okinawa International University 2 Iitaka-higashi Junior High School 3 Osaka Electro-Communication University, Shijonawate, Osaka 575 0063, Japan a) idosaka@fw.ipsj.or.jp b) kanemune@acm.org [6] 2. Bebras 2.1 Bebras 17 30 1

ICT 1 3 3 1 1 1 Bebras 10 18 Benjamin(10 12 ) 5 6 Cadet(13 14 ) 1 2 Junior(15 16 ) 3 1 Senior(17 18 ) 2 3 A: B: C: 30 45 10 20 4 2.2 1 6 6 1 1 Bebras [4][7] 1 2.3 [8] 2010 2013 2014 1 3. 3.1 Bebras 7 [9] 3.2 2

1 (,, ),,,, (, ( ), (, ) ICT,,,, Wikipedia Bebras 4. 4.1 2013 BenjaminBCadetB CadetB,JuniorA 3 4.1.1 Benjamin 5 6 B 2 3 Bebras 1 3.1 4.1.2 Cadet 1 2 B 21 4 5 3

2 4 3 Entrance Bebras 1 3.1 4.1.3 Cadet Junior 3 1 Cadet B Junior A 1 5 6 Bebras 1 3.1 4

4 5 1 3 7 6 1 2 3 7 8 Q2 9 5. 5.1 36 7 Q1 Q2 Q3 Q1 Q2 Q3 5.2 Q1 8 9 3 4 5 Q3 5

5.3 Q1 Q2 Q3 Bebras Bebras 6. 2013 2012 6.1 Benjamin 5 6 Cadet 1 2 Benjamin B Cadet A 11 14 5 6 1 2 10 11 [10] 12 3 6.2 2012 Cadet B 14 15 2 3 H 13 14 [11] 6

情報処理学会研究報告 図 10 ゼブラトンネル (2013) 修正前 図 13 水力発電 (2012) 日本 修正なし 図 11 ゼブラトンネル (2013) オーストリアの修正後 図 14 水力発電 (2012) カナダ 修正あり 図 12 ゼブラトンネル (2013) 日本の修正後 ストを加えることにより 以下の 5 つの Bebras における よい問題の基準 (図 1) の項目に当てはめることができた 参加者の年齢に適していること 7. おわりに 本稿では 日本で開催されるコンテストで出題する問題 を検討する際に 修正または追加した図やイラストの内容 と工夫点を 3 つの問題を例に挙げ報告した また 国際 ワークショップで出題問題を検討する際に残されたコメン トとアンケートから 図やイラストを作成する際に考慮さ れる点を得ることができた 問題を修正する前の状態では 難易度が高く出題するこ とが難しい問題に 考慮される点を含んだ図やイラスト 問題文が容易に理解できること 差別的でなく公正であること 楽しくあるべき 絵を含む問題を用意すべき 今後は 図やイラストを修正 追加することによって 正解率に変化がみられるか検証が必要である また 各国 で図やイラストの修正 追加が行われており 図やイラス トの異なる問題が出題されている 手法の違いによって どの程度正解率に差がでてくるのか これに関しても検討 していく必要がある たとえば 問題の理解を手助けする図やイラスト を加え ることにより 設定された学年区分に合った問題区分 難 易度 まで下げることができたと考える また 図やイラ 2014 Information Processing Society of Japan 謝辞 本 研 究 は 科 学 研 究 費 補 助 金 基 盤 研 究 C 25350214 の補助を受けています 7

[1],,,, : Bebras,, Vol.2011 CE 110, No.3, pp.1 8 (2011). [2],,, : Bebras, Vol.2012 CE 113, No.1, pp.1 8 (2012). [3],, : Bebras, Vol.2012 CE 113, No.17, pp.1 9 (2012). [4],, : Bebras Bebras Workshop, Vol.2011 CE 111, No.7, pp.1 5 (2011). [5],, : Bebras,, Vol.2012 CE 116, No.3, pp.1 6 (2012). [6], :,, Vol.56, No.4, pp.474 486 (2008). [7] Valentina Dagiene, Gerald Futschek: Bebras International Contest on Informatics and Computer Literacy: Criteria for Good Tasks, Lecture Notes in Computer Science, Vol.5090, pp.19 30 (2008). [8]. http://bebras.eplang.jp/ [9] Monika Tomcsanyiova, Martina Kabatova: Categorization of Pictures in Tasks of the Bebras Contest, Lecture Notes in Computer Science, Vol.7780, pp.184 195 (2013). [10] Biber der Informatik. http://www.ocg.at/de/biber [11] Beaver Computing Challenge. http://www.cemc.uwaterloo.ca/contests/bcc.html 8