2017. Vol.37, No.1, pp. 19-31 小学校高学年児童を対象とした 状況判断能力を高めるバスケットボールの授業実践事例 Case Study of Increasing the Decision Making Capacity Using Basketball for Elementary School Students Tomoki NAKASHIMA 1 Takamasa SASSA 2 Shigeki TUTUI 3 Yukihiro GOTO 4 1 Koyoen Elementary School 1-72, Koyoenhonjyotyo, Nishinomiya, Hyogo, Japan 662-0015 2 Wasaka Elementary School 2-12-1, Wasaka, Akashi, Hyogo, Japan 673-0012 3 Hyogo University of Teacher Education 942-1, Shimokume, Kato, Hyogo, Japan 673-1494 4 Takarazuka University of Medical and Health Care 1, Hanayashiki-Midorigaoka, Takarazuka, Hyogo, Japan 666-0162 Abstract In this study, I indicate that compared to a normal basketball game, line port ball and basketball with postman and side zones can increase the decision making capacity for sixth grade students. The results showed two findings. First, compared with the students playing a normal basketball game, those playing line port ball and basketball with postman and side zones showed an increased decision making capacity. Second, the latter games urge the students to make more effective offensive strategies and they showed higher cognitive capacities while playing these games. Therefore, the study showed that basketball with postman and side zones is effective, as it enhances decision making capacities, because it was developed to solve the problem of offensive strategy. 19
37 1 29 5 1. 緒言 1998 1984 2006 2008 2012a 6 1998 2. 方法 2.1. 対象 6 3 104 1995 P S 2012b 2 PS 2 BB 1 10 2.2. 授業の諸条件 1 条件 対象 種目 教育内容 教授活動 専門的準備運動 単元計画 ゲーム人数 指導者 1 2~4 5~9 10 表 1 授業の諸条件 PS 群 2 学級 ( 男子 19 女子 16) ( 男子 19 女子 16) (P&S バスケットとバスケットボール ) ラインポートボール P&S バスケット バスケットボール BB 群 1 学級 ズレを創って突くパスを入れる 課題解決的学習 ドリブル & ピボットターンシュート 始めのゲーム 共有課題 いいパスをしよう いい場所からシュートしよう 終わりのゲーム ( 男子 19, 女子 15) バスケットボール (P&S バスケットとバスケットボール ) 4 人対 4 人 ( 攻防相乱型シュートゲームの最小人数 ) 34 才男性教諭 ( 教職歴 10 年 ) 20
2000 2006 P S 4 1998 1 10 P S 10 1 2 PS 4 4 図 1 ラインポートボール のルールとコート条件図 2 P&Sバスケット のルールとコート条件 P S 3 2012a 3 21
37 1 29 5 2.3. 学習成果の把握 (1) 状況判断能力 1 10 P S 2012a 得点 問題 1 突くパス 得点 問題 2 ズレを創るパス 得点 問題 3 ポストプレー 得点 問題 4 ピボットによるパスコース創出 5 Bにパス シュート 5 A Cにパス Bにパス シュート 5 Bにパス シュート 5 ピボットにより パスコース創出 4 Bにドリブルで近づきパス シュート 4 Bにパス 走り込んだA Cにパス シュート 4 Bにパス 走り込んだAにパス シュート 4 Aにパス 3 A Cにパス Bにパス シュート 3 Bにパス シュート 3 Aにパス Bにパス シュート 3 Cにパス 2 A Cにパス A Cがドライブインまたはシュート 2 A Cにパス A Cがドライブインまたはシュート 2 走り込んだA Cにパス シュート 2 Bにパス 1 その場からシュート 1 その場からシュート 1 その場からシュート 1 その場からシュート 得点 問題 5 フリー 得点 問題 6 コンビネーション 得点 問題 7 イーブンナンバー 1 得点 問題 8 イーブンナンバー 2 5 ドライブイン シュート 5 走り込んだAにパス シュート 5 A Bにパス カットインしパスをもらう シュート 5 Aにパス カットインしパスをもらう シュート 4 その場からシュート 4 Aにパス シュート 4 ドリブルでしかける 4 ドリブルでしかける 3 ドライブイン Bにパス シュート 3 その場からシュート 3 A Bにパス A Bがドライブイン シュート 3 Aにパス Aがドライブイン シュート 2 Bにパス ュート 2 ドリブルで制限区域を出る 2 A Bにパス A Bがシュート 2 Bにパス Bがドライブイン シュート 1 Aにパス 1 Bにパス 1 その場からシュート 1 その場からシュート 図 3 戦術テストの問題と採点基準 22
(2) 技能的側面 a) 個人的技能 8 2 1.8m 6.0m30 8 1 8 1 4 10 2 b) 集団的技能 1 10 100 45 100 3 100 4 (3) 認識的側面 3 4 3 3 3 2009 (4) 情意的側面 1978 1978 5 2007 (5) 統計処理 PS BB t t 2 χ2 10 3. 結果ならびに考察 3.1. 状況判断遂行能力について 4 P S a PS 4.4 2.6 6.1 2.7 BB 4.1 1.4 4.6 2.6 PS b PS 23.2 6.0 BB 20.1 5.1 PS 12.2 6.0 BB 12.0 5.1 PS 11.0 4.3 BB 8.1 2.6 c PS 3.4 2.3 3.0 2.3 BB 3.4 1.8 2.6 1.6 23
37 1 29 5 図 4 状況判断遂行能力得点 の変化 PS PS 2.5 1.9 1.6 1.6 BB 1.4 1.6 0.7 1.0 PS P S 5 4.32 1/2 1.15 3.17 5.47 PS BB PS 7.0 0.9 6.9 2.9 BB 6.3 0.5 6.9 3.1 PS 4.3 0.6 5.8 2.2 BB 4.0 0.6 4.7 2.1 PS 1.1 0.9 5.2 2.7 BB 2.3 0.3 2.6 1.6 PS PS P S 24
図 5 段階別 状況判断遂行能力得点 の変化 3.2. 技能的側面について a) 個人的技能 8 8 PS 10.4 1.4 11.0 2.4 BB 10.7 1.6 11.2 1.9 PS 3.8 1.9 6.6 2.2 BB 3.6 2.1 6.6 2.6 4 4 b) 集団的技能 6 a 1995 PS 49.6 61.7 BB 60.2 58.9 b PS 13.4 21.7 BB 11.5 15.9 PS PS c PS 62.4 75.3 BB 71.9 64.0 PS BB 7 25
37 1 29 5 図 7 シュートまでに用いたパス回数 図 8 シュートまでに用いたプレーパターン 図 6 集団的技能の変化 PS 2 76.9 68.53 19.9 27.9BB PS 2 81.6 70.9 3 16.5 27.3 4 PS 3.2 3.5 BB 1.9 1.7 2 3 4 3 BB 29.1 PS 31.5 PS 8 26
PS 49.5 39.4 15.6 14.4 14.0 11.2 7.0 11.814.0 23.2 BB 51.5 33.7 14.6 9.9 11.7 20.912.6 22.1 9.7 13.4 PS BB PS PS PS PS P S 3.3. 認識的側面について 9 PS 178 BB 78 3 78 3 3 1 PS 図 9 戦術テストの得点 27
37 1 29 5 P S 3 BB PS PS 表 2 態度測定の診断結果 3.4. 情意的側面について 2 PS A B BB C 5 10 PS PS PS BB PS BB PS BB PS 28
図 10 新しい発見 の項目に見られた記述の各カテゴリーの割合 BB PS BB 3.5. 総合的考察 PS PS P S 2 2 11 1984 PS 11 2010 PS P S PS PS 12 2001 図 11 ボールゲームにおける状況判断の過程 ( 中川,1984) 29
37 1 29 5 4. 要約 6 P S PS BB 10 図 12 状況判断の過程とそれに関わる要因 ( 窪田 後藤,2001) 1 PS 2 PS BB PS 3 PS 4 P S 文献 1988 32pp.2-7. 1998 9 C 2 1998 12pp.73-86. 2000 14pp.41-52. 2003 201 pp.15-26 2007 30
30pp.193-208. 2007 262 pp.89-103. 2009 322 pp.21-30. 1995 2 pp.55-66. 2010 20pp.11-20. 1978 p279 2001 20 3 pp.461-466. 1984 284 pp.287-297. 2012a pp.308-310. 2012b pp.223-226. 2006 pp.180-182. 2008 6 3 2 3 3 53pp.439-462. 28 5 13 28 11 28 31